Yoga Chakra jeb Jogas rats
Esi kādreiz aizdomājies par to, ka ir tik daudz un dažādas jogas sistēmas – Hatha, Radža, Mantra, Kundalinī, Karma… un citas jogas? Kā tās mijiedarbojas un ar ko atšķiras, kāpēc ir tik dažādi jogas virzieni? Vai ir kāda kopēja sistēma, kā šīs visas jogas “sagrupēt” un saprast? Rakstā meklēsim atbildi uz šo jautājumu. Uzzināsim arī iemeslu, kāpēc līdz šim mums nav īsti veicies ar meditācijas pieredzēšanu!
Dažādi jogas virzieni ir bijuši un līdzās pastāvējuši. Līdz pat pagājušā gadsimta 60’ gadiem neviens nebija centies šīs jogas “sakārtot pa plauktiņiem”. Cilvēks, kas to izdarīja, ir SoHam jogas paramguru Svami Satjananda. Apgarota un apskaidrota būtne, kuram skolotāja dotā misija bija izplatīt jogu pa visu pasauli. Un pirms viņš ķērās pie šī atbildīgā uzdevuma, viņš sakārtoja jogas noteiktā sistēmā. Tā radās jogas rata jeb ”yoga chakra” koncepts.
Yoga chakra
Šajā aplī ietilpst 6 galvenās jogas, kas šobrīd mums ir pieejamas. Un tās ir – Hatha, Radža un Krija jogas, kā ārējās “disciplīnas”, un Karma, Bhakti un Džnāna jogas kā “iekšējās jogas”. Ko nozīmē ārējās un iekšējās jogas? Ārējās jūs visi labi pazīstat – Jogāsanas, Prānajamas un Mudras, kā Hatha jogas prakses; relaksāciju, koncentrēšanos un meditāciju kā Radža jogu; darbs ar čakrām, vizualizāciju, mugurkaula un citiem kanāliem kā Krija jogu. Tik tālu viss ir saprotams. Bet 3 “iekšējās” jogas ir mazāk izplatītas un zināmas, jo tās ir drīzāk kā mūsu izpausmes ikdienas dzīvē, nevis kā reālas prakses, proti, kā mūsu iekšējā satura un dabas izpausme. Un te mums ir darbības, rīcības jeb “roku” joga – Karma joga; sirds un emociju joga – Bhakti joga; un prāta un gudrības joga – Džnāna joga. Visas šis 6 jogas veido pilnīgu kopumu – jogas apli jeb ratu.
Papildus jogas
Mums var rasties jautājums, bet kā tad ar citam jogām – Mantra jogu, Nidras jogu, Kundalinī un Nada vai pat Bikram jogu? Tiesa, “karstā” Bikram joga nav nemaz joga, bet Hatha jogas hibrīds. Jā, Mantra joga, Nidra joga, Nada jeb skaņas joga, Kundalinī joga – tās visas ir papildus jogas, kas papildina šo apli. Bet vienlaicīgi tās jau ir integrētas šajā pilnības aplī. Mantra joga viegli ir iekļāvusies Radža un Krija jogā; Kundalinī joga ir tā pati Krija joga; Nada un Nidra jogas arī mēs varam uzskatīt par meditācijām – tātad pieskaitīt Radža jogai.
Bet ar šo viss nebeidzās. Šī nav tikai klasifikācija, bet gudra un pārdomāta kārtība, kā virzīties pa garīgās attīstības ceļu. Viss jogas process sākas ar vēlmi un ilgām iepazīt sevi un saprast pasauli. Ja tāda vēlme ir noturīga, tad joga var sākties! Un sākas tā ar Hatha jogu.
Hatha joga un Karma joga
Vairāk par Hatha jogu varat lasīt atsevišķā rakstā, taču īsumā tā ir par ķermeņa un enerģijas disciplinēšanu caur Jogāsanu un Prānajamas praksēm. Bet pirms ķerties klāt ķermenim un enerģijām, tās ir jāattīra. Un ar parastu dušu te nepietiks, runa iet par “iekšējo” attīrīšanos – eneģētiski un “galvā”. Tam ir domātas speciālas sagatavošanās prakses Shatkarmas. Jūs jau pazīstat nāsu skalošanu, mēles tīrīšanu, sejas mazgāšanu, bet ir vēl daudz citu prakšu – kuņģa, zarnu, acu, prāta… attīrīšanai.
Kad tas ir izdarīts, tad ir pienācis laiks Jogāsanām un Prānajamām. Ja šis attīrīšanās solis tiek izlaists, kā tas parasti ir studiju jogas gadījumā, tad tāda īsta virzība uz priekšu, uz nākamo jogu – Radža jogu jeb meditācijas piedzīvošanu, nav viegla, jo ir izlaists svarīgs moments. Pie tam neattīrītās enerģijas un prāts vēlāk vēršas pret mums, kā nepatikšanas ikdienas dzīvē, pretestības, slimības un neatlaidības trūkums. Tādēļ ir svarīgi attīrīties un praktizēt Shatkarmas.
Līdzas Hatha jogai mēs sākam attīstīties un mūsu uzvedība, rīcība, domas un vārdi sāk mainīties, kļūst apzinātāki – sāk darboties korespondējošā “iekšējā joga” – Karma joga. Hatha un Karma joga darbojas roku rokā un tās abas ir saistītas ar fizisko ķermeni un rīcību, kā arī ar prānu jeb enerģiju līmeni. Pēc Koshu teorijas tie ir pirmie divi apvalki – Anna un Pranamaya koshas jeb fiziskais un prāniskais apvalks. Kad šis ir noticis, mēs varam sākt domāt par meditācijas apgūšanu.
Radža joga
Un šajā brīdī mēs esam izauguši līdz Radža jogai – otrajai lielajai jogas sistēmai, ko vienkāršojot varam nodēvēt par mācīšanos meditēt. Par īsto Radža jogu varat lasīt slavenajā Patandžali “Joga Sutrās”, bet vienkāršoti izsakoties tas ir stāsts par to, ka, kad ķermenis un enerģijas ir attīrītas, stiprinātas un disciplinētas, tad mēs beidzot varam apsēsties savā Jogāsanā – lotosa vai kādā citā pozā un sākt domāt par nākamo posmu – darbu ar prātu! Ķermenis un enerģijas ir pirmais pakāpiens, darbs ar prātu ir otrs pakāpiens šajā jogas aplī.
Pēc klasiskās Radža jeb karaliskās jogas definīcijas tā arī sākas ar attīrīšanos, bet šoreiz jau ar prāta un uzvedības tīrību. Tāpēc Radža jogā ir 8 pakāpieni. Pirmie divi ir Yamas un Niyamas jeb uzvedības kodeksi. Piemēram, nevardarbība, godīgums, tīrīgums, sevis izzināšana, apmierinātība, augstāku spēku godāšana un vēl. Ja šie kodeksi tiek ignorēti, tad mums ar meditāciju nesokas. Ir nepieciešama vismaz apņemšanās būt labākai un gaišākai būtnei. Tālāk seko ķermeņa, elpas, maņu orgānu un prāta disciplinēšana. Tad spēja koncentrēt prātu uz vienu objektu, un tikai tad meditācija! Atceries, meditācija nav prakse – tas ir plūstošs process, kurš var iestāties, ja ievēro visus iepriekšējos nosacījumus. Ja kāds no etapiem tiek izlaists, tad mēs tālāk par relaksāciju un mierīgu pasēdēšanu ar aizvērtām acīm + padomāšanu netiksim. Šo Radža jogas ceļu ir radījuši ļoti gudri un zinoši cilvēki – apskaidroti jogi. Viņi pazīst “drēbi”.
Bhakti joga
Radža joga iet roku rokā ar Bhakti jogu jeb sirds un emociju disciplīnu. Jeb citiem vārdiem sakot, jo vairāk tu kvalitatīvi meditē, jo vairāk tu apzinies augtāku spēku esamību un vēlmi ar tiem komunicēt, draudzēties un pateikties. Tas ir Bhakti jogas virziens. Bez šī garīguma meditācija nonāks strupceļā un intelekta radītā ķieģeļu siena netiks caursista.
Tātad Karaliskā Radža jogā mēs strādājam ar trešo apvalku pēc koshu teorijas – Manomaya Kosha jeb mentālo dimensiju. Saprotamā valodā izsakoties Radža jogā strādājam ar prātu un Bhakti jogā ar emocijām. Tātad abas šīs jogas nodrošina prāta un emociju attīrīšanu un disciplinēšanu. Bet mums vēl paliek divas koshas – apziņa un gara jeb Vijnanana maya un Anandamaya kosha. Ar tiem jau mēs strādāsim pēdējā jogas disciplīnā – Krija jogā.
Krija joga
Krija joga ir darbs ar Kundalinī jeb garīgā spēka atmodināšanu, tā ir mūsu smalkāko dimensiju teritorija. Pa īstam šeit mēs varam iekļūt tikai pēc tam, kad esam apguvuši pirmās divas disciplīnas, vismaz daļēji. Tāpēc arī nekādi Kundalinī jogas pulciņi jums neko vairāk par ezotērisku izklaidi vai piedzīvojumu nedos – tieši tāpēc, ka neesat sagatavojuši savu ķermeni, enerģijas un, pats galvenais, prātu un emocijas transformācijas procesam. Tas ir tāpat, kā rakt bedri ar tējkaroti vai dakšiņu – var jau arī tā, bet cik tālu jūs tā aizraksieties? Varbūt meklēt atbilstošākus instrumentus – sagatavotu ķermeni, enerģijas, emocijas un prātu?
Krija jogā mēs strādājam ar čakrām un mugurkaula kanālu – Sushumna. Mugurkauls ir tikai karte, darbs notiek daudz dziļāk – ar smalko ķermeni un apziņu. Krija jogā mēs atrodam, attīram, aktivizējam un atveram čakras, tad “mugurkaula” kanālu un tikai tad paceļam Kundalinī spēku no Muladhara čakras uz Adzņa čakru, vai vismaz iesākumā, uz kādu citu centru – Manipuru, Anahatu vai Višudhi.
Džnāna joga
Krija joga iet roku rokā ar Džnāna jogu. Džnāna joga ir gudrības, iekšējās gudrības process. Proti, kad esam nokļuvuši līdz Krija jogai un nopietni praktizējam, mūsos atmostas iekšējās atziņas, izpratne un gudrība, kas nenāk no grāmatām, bet no iekšējās pieredzes, no dvēseles, kura ir pieredzējusi ļoti, ļoti daudz. Lēnām šī informācija mums kļūst pieejama. To sauc par viedumu, briedumu, skaidrību un var aizvest pie apskaidrības.
SoHam joga
Šis visas jogas ir kā pakāpieni, bet tai pat laikā tās visas var un tām vajadzētu darboties vienlaicīgi. Vienkāršā valodā runājot, mums ir jāturpina praktizēt gan Jogāsanas, gan meditācijas un koncentrēšanās prakses, gan darbs ar čakrām un Kundalinī. Tad tas ir pilnīgs process – pilnīgs aplis, kas garantē pilnīgu rezultātu!
Svami Satjananda ir teicis, ka pat ja tu nonāc līdz Krija jogai, tev vienalga ķermenis un enerģijas prasīs Āsanas un Prānajamas, prāts – meditāciju/Radža jogu. Tāpēc visas 3+3 jogas iet kopā, un tāpēc arī mūsu SoHam jogas nodarbībās mēs esam iekļāvuši elementus no visām 6 jogām. Prānajamas, Mudras un dažreiz arī Jogāsanas kā Hathu; meditācijas, vērošanas un uzmanības prakses kā Radža jogu, bet Krija joga mums izpaužas pasāžu, čakru un mugurkaula prakšu veidā. Arī Bhakti joga mums ir pārstāvētā ar Pranām mudru nodarbības beigās, pateikšanos un mantru skaitīšanu. Karma joga – vairāk kā jūsu ārpus nodarbību iniciatīva palīdzot ar tekstiem, palīdzot sagatavoties retrītiem un tamlīdzīgā veidā ziedojot laiku. Bet Džnāna joga kā mūsu noslēguma sarunas, pārdomas, pieredzes un atziņas! Tādā veidā mēs sekojam Svami Satjanandas ieteikumam par jogas apli, kā pilnīgu sistēmu. Un tādējādi mēs varam teikt, ka SoHam jogā ir ietverts viss jogas aplis – tā ir pilnīga sistēma.
jogas, karma joga, džnāna joga, bhakti joga, pielūgsmes joga, hatha joga, krija joga, mantra joga, kundalninī joga, radža joga, soham joga, jogāsanas, pranajama, apskaidrība, jogas ssistēmas
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating