Kas ir Samadhi – meditācijas kulminācija? Praktiskā pieredze.
Lai saprastu un aprakstītu Samadhi stāvokli, un aprakstīt to nav nemaz tik viegli, jāatgādina, ka meditācija ir ilgstoša uzmanības noturēšana uz vienu noteiktu formu/objektu vai skaņu/mantru, – uz jebko, bet tikai vienu! Uzmanības noturēšana bez prāta un domu svārstīšanās, līdz apziņa ieņem šo formu, jeb šī forma/objekts kļūst par vienīgo apziņas saturu! Ja tas izdodas, un tas nav viegls uzdevums, tad kaut kas ļoti fundamentāls notiek ar prātu un domām. Tas izmainās un apklust, – domu plūsma apstājas un iestājas pilnīga apzinātība! Tā nav teorija, tā ir mana pieredze un izpratne par šo pieredzi.
Viens no mūsu skolas galvenajiem mantru jogas un meditācijas iedvesmotajiem Om Swami raksta, ka lai iemācītos meditēt un attiecīgi nonāktu Samadhi ir nepieciešamas nieka 10 000 stundas prakses laika!!! Tas nozīmē regulāru meditēšanu katru dienu daudzu gadu garumā! Viņam noteikti ir taisnība, bet labā ziņa no paša pieredzes ir tāda, ka kaut kur ap 3 000 – 4 000 meditāciju stundu sīkas Samadhi pieredzes neregulāri, bet tomēr sāk piemeklēt meditētāju! Tās ir mazas, īsas, bet ļoti patīkamas dāvaniņas! 🙂
Svārstīšanās un apklušana
Te gan uzreiz jāpiezīmē, ka arī Samadhi stāvoklim, tā pat kā meditācijas procesam ir dažādas pakāpes un dziļumi! Vairāk par šo varat izlasīt klasiskajā Radža jogas traktātā Joga Sutras, ko sarakstījis Patandžalī, un tas ir pieejams arī latviski. Tātad regulāri un pareizi meditējot, jūs nokļūsiet aizvien dziļākos un dziļākos stāvokļos. Te svarīgi saprast, ka ir arī viltus stāvokļi, piemēram, pusmiegs, kad zaudējat uzmanību un fokusu un iekrītat miega vai sapņu stāvoklī. Tas nav Samadhi, tā pat nav meditācija! Tas ir viens no prāta trikiem. Prātam azotē ir daudz viltību, kā sabotēt tā apstādināšanu un meditācijas piedzīvošanu. Viszināmākie ir:
- Aizdomāšanās, analizēšana.
- Gremdēšanās atmiņās.
- Fantazēšana.
- Nākotnes plānošana.
- Iekšējais dialogs.
- Sajūtu un emociju piedzīvošana un fokusēšanās uz tām.
- Miegs un aizsapņošanās.
Tie ir veidi kā prāts mūs ievilina domu procesā un attiecīgi novērš uzmanību no meditācijas objekta – fokusa punkta. To sauc par prāta svārstīšanos un tas vienmēr notiek meditācijas sākumā. Pakāpeniski prātam jānomierinās un jāapklust. Tā ir Samadhi taciņa. Secība ir šāda:
- No sākuma prāts svārstās regulāri, viena doma seko otrai un tās nav savā starpā saistītas.
- Prāts aizvien svārstās, bet jau mazākā apmērā un intensitātē. Domas ir savā starpā saistītas un ik pa brīdim iestājas bezdomu stāvoklis.
- Prāts vairs nesvārstās, tas ir komforta un harmonija stāvoklī, dominē apziņa ar vērošanu un apzināšanos. Tomēr ik pa brīdim sīka svārstīšanās atsākas.
- Prāts vairs nesvārstās nemaz, domas nav, vai turpinās kaut kur tālu prom, fonā un neietekmē apziņas plūsmu un koncentrēšanos uz praksi vai objektu.
- Iestājas īsi dziļa miera un harmonijas un tad arī Samadhi stāvokļi…
Tagad, kas tad īsti notiek Samadhi stāvoklī?
Pirmā lieta ir tāda, ka prāts beidzot pārtrauc svārstīties un ir miera ar klusuma stāvoklī. Bet kā tad šo panāk? Kā ietekmēt nemiera pilno prātu? Prātu ar prātu apturēt nav iespējams. Vai jūs varat skabargu ar to pašu skabargu izdabū ārā no aizādas? Nekādi nevarat! Tas pats ir šeit, līdz ar to visi mēģinājumi vienoties ar prātu, to pārliecinot vai piespiežot apklust nestrādā! Tad kas strādā? Strādā prāna un Kundalinī! Tā ir mana pieredze un tāpēc es jums mācu un iesaku Prānajamas. Prānajamas nav elpošanas vingrinājumi, tās ir prānas un Kundalinī pārvaldīšanas tehnikas! Jā, jo mūsu uzdevums ir apklusināt prātu ar šiem abiem spēkiem! Tiklīdz Prānajamu prakšu rezultātā prānas kļūst aktīvas, tā iestājas līdzsvars starp Idu un Pingalu, starp labo un kreiso smadzeņu puslodi vai nāsi. Un kā sekas tam ir Sushumna jeb centrālā “mugurkaula kanāla ieslēgšanās”. Kad tas notiek, iestājas īstā meditācija, kas drīz vien var novest pie Samadhi, ja vien fiziskais ķermenis, smadzenes/prāts un nervu sistēma ir tam gatava! Ja nav, tad vēl ir kādu laiku jāmeditē un jāstrādā!
Zibens no skaidrām debesīm
Samadhi notiek ļoti reti, negaidīti, kā zibens no skaidram debesīm. Domas apklust, prāts vairs nav jāfokusē, tas ir mierīgs un “klausīgs”, tas ir pārvērtis par apziņu. Apziņa nesvārstās un nedomā, tā tikai vēro un piedzīvo, ir 100% klātesoša. Būt apzinātam nav problēma, bet būt apzinātam par 100% – tas ir grūti! Bet tieši tas ir jāsasniedz, lai nonāktu Samadhi stāvoklī.
Tas ir absolūta miera un harmonijas stāvoklis, apziņa ir pilnībā klātesoša un piedzīvo katru mazo sīkumu, kas ar jums notiek. Vērība un uzmanība darbojas pēc pilnas programmas. Šajā brīdī vēlmes un ambīcijas ir izzudušas, jo tās baro prātu un domu kustību. Tas nenotiek uz ilgu laikiem, bet uz īsu brīdi. Bet nav svarīgi vai tās ir sekundes vai minūtes, svarīgi ir tur atrasties kaut vai īsu mirkli, lai to piedzīvotu un tad vairs nekad nešaubītos par meditācijas iespējām un pieredzēm.
Ceļš uz brīvību
Samadhi stāvoklī dominē apziņa un dvēsele, tās abas izplešas un apzinās savu kosmisko izmēru. Siltums, gaisma un mīlestība plūst bez ierobežojuma, tā vairs nav ieslodzīta, tā izplešas kosmiskā mērogā, vēlme dalīties ar piedzīvoto, dalīties ar gaismu un siltumu ir neaprakstāma. Tās ir aizvien vēl vēlmes, tā kā pavisam no vēlmēm mēs vaļā netiekam pat šajā Samadhi sākuma stāvoklī! Teorijā teikts, ka ejot vēl dziļāk, izzūd arī šīs vēlmes un savienošanas ar dievišķo notiek pēc pilnas programmas un mēroga. Lai šo piedzīvotu noteikti nepieciešamas tās iepriekš pieminētas 10 000 stundas!
Samadhi Radža jogā ir tas pats, kas Nirvana budismā, Kevala (spontāna elpas un prāta apstāšanās) – Prānajamā vai Darshana (Mantras dievības pieredzēšana fiziskā veidolā) – Mantra jogā! Jogas gudri uzsver, ka Samadhi stāvoklis ir ļoti transformējošs, jo tiek pārvarēta ķermeņa un prāta barjera, kas mūs iesloga un liek uzskatīt sevi par ķermeni un prātu. Apziņas un dvēseles pieredze dod mums iespēju piedzīvot mūsu kosmisko, universālo dabu, kas galīgi nav ierobežota, tā ir bez robežām. Tas ir tas, pēc kā mūsu dvēsele ilgojas, tas ir iemesls, kāpēc mēs nejūtamies pilnībā laimīgi, brīvi un piepildīti. Tas ir jāpiedzīvo un to var piedzīvot jebkurš! Tas ir ceļš uz brīvību, īstu brīvību, bet bez nopietna un regulāras meditācijas tas nebūs iespējams!
samadhi, budisms, nirvana, svētlaime, meditācija, meditācijas galējais stāvoklis, meditācijas māksla, prāta apklusināšana, dvēsele, garīga pieredze, kā iemācīties pareizi meditēt? kundalinī, Prānajam, SoHam joga,
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating