Radža joga

Radža joga

Read Time:5 Minute, 43 Second

Karaliskā Radža joga

Radža joga ir sistēma, kas būvēta, lai mēs pa īstam varētu piedzīvot to, ko sauc par meditāciju. Viss, ko jūs līdz šim esat pieredzējis meditējot, visticamāk ir relaksēšanās ar aizvērtām acīm, kas arī ir vērtīgi, bet nav ne tuvu tas, ko jogā saprot ar jēdzienu meditācija. Patiesībā meditācija nav tehnika, bet ir process, pakāpenisks process, kas sastāv no 8 pakāpieniem. Pirms ķerties klāt īsam šo pakāpienu apskatam, noskaidrosim, kurš ir šīs jogas sistēmas autors.

Radža jeb karaliskās jogas bībele skaitās Pataņdžali apmēram 3000 gadus vecais teksts ar nosaukumu “Yoga Sutras”, jeb jogas aforismi, kas, starp citu, ir iznācis arī latviešu valodā ar Svami Vivekananda komentāriem. Pamatdoma ir tāda, ka jogas ceļš sākas ar vienu pakāpienu, kurš noved pie nākošā, līdz tiek sasniegts 7. vai priekšpēdējais – Dhyana, jeb perfektas meditācijas stāvoklis, kad praktikants spēj atrasties pozā bez fiziskas un mentālas svārstīšanās zināmu laika sprīdi. Un ja paveicās arī 8. pakāpiens – Samadhi vai pēc budisma Nirvanas stāvoklis ir jau tepat. Savā būtībā šis teksts ir pamācība vai ceļakarte, kā no rupjā un parastā prāta/apziņas stāvokļa nonākt paplašinātā vai pat augstākā apziņas dimensijā – superapziņā. Tas praktikantu nenovēršami ved uz brīvību un apskaidrību.

Astoņi pakāpieni.

Radža joga
Raja yoga jeb Karaliskā joga, kas noved pie īstā meditācijas stāvokļa.

Ļoti īsi izskriesim cauri visiem 8 pakāpieniem. Bet pirms tam vēl vērsīsim uzmanību uz to, ka Joga Sutru teksts sākas ar vārdiem “Atha yogānušāsanam“, ko varētu tulkot kā “un tagad joga…”. Šī frāze “un tagad” nozīmē, ka pirms ķerties Radža jogai vai augstākajai jogai ir jāpabeidz pamatskola – Hatha joga. Un tas ir neizbēgams fakts, iespējams arī patiesais iemesls kāpēc tik daudziem no mums nekas nesanāk no tādās vienkāršas pameditēšanas!

Pirmais un otrais pakāpiens – Yamas un Niyamas ir sociālie un personīgie kodi, līdzīgi kā bībeles baušļi. Neiedziļinoties katrā pieminēšu tikai pirmo un vienlaicīgi arī pašu svarīgāko, pie kam identisks ir arī bauslis bībelē – Ahimsa, jeb nevardarbība. Un te mēs nonākam pie interesanta momenta, proti, Ahimsa neattiecas tikai uz vardarbību darbos, bet arī domās un vārdos! Un, lai vēl vairāk sarežģītu situāciju, Ahimsa ar to vēl nebeidzās, jūs nevarat atbalstīt vardarbību, ne pret cilvēkiem, ne dzīvniekiem, ne pret dzīvo radību vispār. Kas nozīmē, ka šo kodeksu nav spējīgs ievērot praktiski neviens cilvēks uz zemeslodes, tikai kāds apskaidrots un no pasaulīgās dzīves novērsies jogs vai arī džainists. Ja nēsājat ādas jaku vai zābakus, esat netiešs vardarbības atbalstītājs…

Un šis ir tikai pirmais kodekss. Ir vēl citi – godīgums, tīrība, augstāku spēku atzīšana, seksuālā atturība, kas mūsdienās transformējusies kā seksuāla mērenība. Līdz ar to pastāv uzskats, ka šo stingro kodeksu ievērošana atturētu praktiski jebkuru cilvēku no jogas praktizēšanas, tāpēc mums ir Hatha joga, kas šos ētiskos kodeksus aizstāja ar Shatkarmām, jeb attīrīšanās praksēm, uzskatot, ka cilvēks pats no sevis sāks ievērot šos kodeksus jogas prakšu ietekmē. Arī gudrs piegājiens!

Atgriežoties pie 8 pakāpienu iedalījuma, nākamais, trešais pakāpiens ir Āsana jeb fiziskā ķermeņa disciplīna, vai disciplinēšana. Atšķirībā no Hatha jogā praktizētajam Āsanām, jeb pozām, šeit runa iet tikai par vienu konkrētu pozu – lotosa vai citu ar sakrustotām kājām esošu pozu, kurā cilvēks spējīgs sēdēt komfortabli, nekustīgi, ilgstoši.

4. pakāpiens – Prānajama jeb enerģiju disciplinēšana. Prāniskās vai enerģētiskās sistēmas līdzsvars, kas ir regulāras Prānajamas prakšu rezultāts. Kad tas ir sasniegts, laipni lūgti uz nākamo pakāpienu!

Karaliskā joga
Regulāra Prānajamas praktizēšana noved pie maņu orgānu kontroles un vēršanas uz iekšu, ko Radža jogā sauc par Pratyahara.

5. Pratyahara – maņu orgānu disciplīna. Pratyaharas pamatuzdevums ir ļoti grūts – vērst visus piecus mūsu maņu orgānus uz iekšpusi, lai kairinājumi no ārpasaules netraucētu meditācijai. Mūsdienu pasaulē šī ir pati būtiskākā jogas disciplīna, jo esam izlaiduši savu prātu ar maņu orgānu palīdzību līdz kliņķim. Pamatā tā ir redze – sociālie tīkli, Netflix, Youtube, internets….. Garša – dažādas ēšanas baudas. Dzirde, oža un tauste-āda arī rada savas pieķeršanās. Apgūstot šīs Prathyahara tehnikas, pie kurām pieskaitāmas Ajapa Japa, Antar Mouna, Trataka, (starp citu tuvākajā laikā plānoju šo prakšu apmācības online režīmā), iespējams saklausīt, saost, redzēt iekšējās skaņas, smaržas, vīzijas.
Viena interesanta lieta, kas parādās regulāram Pratyaharas praktikantam ir iekšējās smaržas un vīzijas, kurām nav nekāda ārējās, fiziskas izcelsmes. Tiesa, te atkal jūs jāsarūgtina – arī no šiem iekšējiem kairinājumiem ir jāatsaistās, ja gribam sasniegt 6. pakāpienu, un tas nav viegls uzdevums, jo šīs iekšējas pieredzes ir ļoti pievilcīgas!

Iekšējās disciplīnas.

6. Dharana jeb koncentrēšanas tehniku kopums – prāta disciplīna. Vienkāršā valodā runājot spēja koncentrēties un ilgstoši fokusēt prātu uz kaut ko, kas nav Instagram vai Netflix. Ar šo punktu beidzas Radža jogas ārējās disciplīnas un sākas iekšējais process, kad ārējie šķēršļi ir novērsti, bet pretī nāk mūsu senais draugs un ienaidnieks vienā personā – prāts! Jā, kurš kuru – tāds ir jautājums! Vairums cilvēku “racionālais” prāts (pēdiņās, jo ne vienmēr šis racionālais prāts ir racionāls pēc būtības) ir ņēmis virsroku pār pašu cilvēku, kas nozīmē, ka tavu dzīvi izdzīvo tava pagātne – karmas informācija un materiāls, viss ko tavs prāts līdz šim ir uzkrājis un izejot no tā arī programmē nākotni. Tas ir boring! Ļoti paredzama dzīve! Nē, tā pat nav dzīve, tā ir eksistēšana, prāta haltūra. Un varbūt tikai kāda neliela daļā cilvēku spēj iziet no šīs prāta programmatūras rāmjiem. Te pieskaitāmi jogas praktikanti, kas nonākuši līdz šim 6 pakāpiena un to veiksmīgi praktizē, dresējot, asinot prātu un padarot to par ļoti noderīgu un vērtīgu instrumentu. Nebūt nav viegla misija!

Dharana prakses ir ļoti daudz un dažas no tām esam mēģinājuši mūsu tiešsaistes sesijās. Pamatā runa iet  par koncentrēšanos vainu uz elpu, vai apziņas ekrānu, mantru vai elpošanas kustību un spēju šo uzmanību noturēt, kaut vai pāris minūtes, kas iesākumā arī ir ļoti vērtīgi! Praktikantam pašam ir jāatrod, kas ir tas objekts vai process, kas piesaista un ļauj noturēt uzmanību ilglaicīgi. Kad tas apgūts meditācija iestājas pati no sevis, tā notiek pāreja no Dharana stāvokļa uz Dhyana.

Individualās jogas nodarbības7. Dhyana, meditācija jeb apziņas disciplinēšana. Ja 6. pakāpienā mēs ilgstoši koncentrējam uzmanību uz teiksim sveces liesmu, kā tas ir prakses ar nosaukumu Trataka gadījumā, tad, ja mums izdodas šo simbolu ieraudzīt ar aizvērtam acīm un, kas pats svarīgākais, noturēt tā formu zināmu laika sprīdi, tā ir Dhyana jeb īstā meditācija. Process, kurā vairs nav starpība starp tevi un sveces liesmu, tu esi liesma, liesma esi tu. Punkts. Ilgstoši uzturoties šajā prāta vai drīzāk bez prāta stāvoklī, iespējams piedzīvot Samadhi jeb 8. un pēdējo Radža jogas pakāpienu.

8. Samadhi jeb jogas ceļojuma gala pietura, apskaidrība, brīvība. Stāvoklis kurā starp tevi un visumu faktiski vairs nepastāv robežas. Šo stāvokli grūti aprakstīt ar vārdiem, jo tas prasa prāta piepūli, bet prāts savā būtībā ir ierobežots instruments. Tas, kas notiek Samadhi nav ierobežots, tas pārsniedz prāta robežas, līdz ar to, tas nav izskaidrojams ar vārdiem, tas ir tikai piedzīvojams! Un tāds tad arī ir Patandžalī novēlējums visiem Radža jogas praktizētajiem – piedzīvot to!

Atslēgas vārdi: Radžajoga, rajayoga, joga, prānajama, maņu orgāni, Asanas, meditācija, joga sutras, apziņa, superapziņa, nevardarbība, īstā joga, SoHam, Nirvana, astoņpakāpienujoga, pratyahara, jogasfilozofija, koncentrēšanās tehnikas, Dharana, Dhyana, Samadhi

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?