Radža joga

Radža joga

Read Time:4 Minute, 58 Second

Karaliskā Radža joga

Radža joga ir sistēma, kas būvēta, lai mēs pa īstam varētu piedzīvot to, ko saucam par meditāciju. Viss, ko jūs līdz šim esat pieredzējis meditējot, visticamāk ir relaksēšanās ar aizvērtām acīm, kas arī ir vērtīgi, bet nav ne tuvu tas, ko jogā saprot ar jēdzienu meditācija. Patiesībā meditācija nav tehnika, bet pakāpenisks process, kas sastāv no 8 pakāpieniem. Pirms ķerties klāt īsam šo pakāpienu apskatam, noskaidrosim, kurš ir šīs jogas sistēmas autors.

Radža jeb karaliskās jogas bībele skaitās Pataņdžjali apmēram 2500 gadus vecais teksts ar nosaukumu “Yoga Sutras, jeb jogas aforismi, kas, starp citu, ir iznācis arī latviešu valodā ar Svami Vivekananda komentāriem. Pamatdoma ir tāda, ka jogas ceļš sākas ar vienu pakāpienu, kurš noved pie nākošā, līdz tiek sasniegts 7. vai priekšpēdējais – Dhyana, jeb perfektas meditācijas stāvoklis, kad praktikants spēj atrasties pozā bez fiziskas un mentālas svārstīšanās zināmu laika sprīdi. Un ja paveicās arī 8. pakāpiens – Samadhi vai pēc budisma, Nirvanas stāvoklis. Savā būtībā šis teksts ir pamācība vai ceļakarte, kā no rupjā un parastā prāta/apziņas stāvokļa nonākt paplašinātā vai pat augstākā apziņas dimensijā – superapziņā. Tas praktikantu nenovēršami ved uz brīvību un apskaidrību, kas ir patiesais jogas galamērķis.

Astoņi pakāpieni.

Radža joga
Raja yoga jeb Karaliskā joga, kas noved pie īstā meditācijas stāvokļa.

Ļoti īsi izskriesim cauri visiem 8 pakāpieniem. Bet pirms tam vēl vērsīsim uzmanību uz to, ka Joga Sutru teksts sākas ar vārdiem “Atha yogānušāsanam“, ko varētu tulkot kā “un tagad joga…”. Šī frāze “un tagad” nozīmē, ka pirms ķerties Radža jogai vai augstākajai jogai ir jāpabeidz pamatskola – Hatha joga. Un tas ir neizbēgams fakts, iespējams, arī patiesais iemesls kāpēc tik daudziem no mums nekas nesanāk no meditēšanas!

Pirmais un otrais pakāpiens – Yamas un Niyamas ir sociālie un personīgie uzvedības kodeksi, līdzīgi kā bībeles baušļi. Neiedziļinoties katrā pieminēšu tikai pirmo un vienlaicīgi arī pašu svarīgāko, pie kam identisks ir arī bauslis bībelē – Ahimsa, jeb nevardarbība. Un te mēs nonākam pie interesanta momenta, proti, Ahimsa neattiecas tikai uz vardarbību darbos, bet arī domās un vārdos!

Un šis ir tikai pirmais kodekss. Ir vēl citi – godīgums, tīrība, augstāku spēku atzīšana, seksuālā atturība, kas mūsdienās transformējusies kā seksuāla mērenība. Līdz ar to pastāv uzskats, ka šo stingro kodeksu ievērošana atturētu praktiski jebkuru cilvēku no jogas praktizēšanas, tāpēc mums ir Hatha joga, kas šos ētiskos kodeksus aizstāja ar Shatkarmām, jeb attīrīšanās praksēm, uzskatot, ka cilvēks pats no sevis sāks ievērot šos kodeksus jogas prakšu ietekmē! Citiem vārdiem sakot, joga attīsta un pilnveido cilvēku, līdz šie jogas baušļi vairs nav jāmāca, cilvēka uzvedību nosaka viņa “iekšējais kompass”, ne ārēji kodeksi.

Āsanas un pārējie pakāpieni

Atgriežoties pie 8 pakāpienu iedalījuma, nākamais, trešais pakāpiens ir Āsana jeb fiziskā ķermeņa disciplīna, vai disciplinēšana. Atšķirībā no Hatha jogā praktizētajām Āsanām jeb pozām, šeit runa iet tikai par vienu konkrētu pozu – lotosa vai citu ar sakrustotām kājām esošu pozu, kurā cilvēks spējīgs sēdēt komfortabli, nekustīgi, ilgstoši.

meditācijas kursi4. pakāpiens – Prānajama jeb enerģiju disciplinēšana. Prāniskās vai enerģētiskās sistēmas līdzsvars, kas ir regulāras Prānajamas prakšu rezultāts. Kad tas ir sasniegts, laipni lūgti uz nākamo pakāpienu!

5. Pratyahara – maņu orgānu disciplīna. Pratyaharas pamatuzdevums ir ļoti grūts – vērst visus piecus mūsu maņu orgānus uz iekšpusi, lai kairinājumi no ārpasaules netraucētu meditācijai. Mūsdienu pasaulē šī ir pati būtiskākā jogas disciplīna, jo esam izlaiduši savu prātu ar maņu orgānu palīdzību līdz kliņķim. Pamatā tā ir redze – sociālie tīkli, Netflix, Youtube, internets….. Garša – dažādas ēšanas baudas. Dzirde, oža un tauste-āda arī rada savas pieķeršanās. Apgūstot šīs Prathyahara tehnikas, cilvēks dabiski nonāk introversijas stāvoklī, kad maņu orgāni vairs netraucē sēdēt un nenovērš uzmanību. Tas ir ļoti būtiski meditācijas pieredzēšanā.

Iekšējās disciplīnas.

Elpas vērošana6. Dharana jeb koncentrēšanas tehniku kopums – prāta disciplīna. Vienkāršā valodā runājot, spēja koncentrēties un ilgstoši fokusēt prātu uz kaut ko, kas nav Instagram vai Netflix. 🙂 Ar šo punktu beidzas Radža jogas ārējās disciplīnas un sākas iekšējais process, kad ārējie šķēršļi ir novērsti, bet pretī nāk mūsu senais draugs un ienaidnieks vienā personā – prāts! Jā, kurš kuru – tāds ir jautājums! Vairums cilvēku “racionālais” prāts (pēdiņās, jo ne vienmēr šis racionālais prāts ir racionāls pēc būtības) ir ņēmis virsroku pār pašu cilvēka dabu, kas nozīmē, ka dzīvi izdzīvo pagātne – karmas informācija un materiāls, viss ko prāts līdz šim ir uzkrājis un izejot no tā arī programmē nākotni. Bet jogas praktikanti, kas nonākuši līdz šim 6 pakāpiena un to veiksmīgi praktizē, dresējot, asinot prātu un padarot to par ļoti noderīgu un vērtīgu instrumentu. Nebūt nav viegla misija!

Dharana prakses ir ļoti daudz, un dažas bet pamatā runa iet  par koncentrēšanos vainu uz elpu, vai apziņas ekrānu, mantru vai elpošanas kustību un spēju šo uzmanību noturēt, kaut vai pāris minūtes, kas iesākumā arī ir ļoti vērtīgi! Praktikantam pašam ir jāatrod, kas ir tas objekts vai process, kas piesaista un ļauj noturēt uzmanību ilglaicīgi. Kad tas apgūts, meditācija iestājas pati no sevis, tā notiek pāreja no Dharana stāvokļa uz Dhyana.

7. Dhyana, meditācija jeb apziņas disciplinēšana. Ja 6. pakāpienā mēs ilgstoši koncentrējam uzmanību uz, teiksim, sveces liesmu, kā tas ir prakses ar nosaukumu Trataka gadījumā, tad, ja mums izdodas šo simbolu ieraudzīt ar aizvērtam acīm un, kas pats svarīgākais, noturēt tā formu zināmu laika sprīdi, tā ir Dhyana jeb īstā meditācija. Process, kurā vairs nav starpība starp tevi un sveces liesmu, tu esi liesma, liesma esi tu. Punkts! Ilgstoši uzturoties šajā prāta vai drīzāk bez prāta stāvoklī, iespējams piedzīvot Samadhi jeb 8. un pēdējo Radža jogas pakāpienu.

8. Samadhi jeb jogas ceļojuma gala pietura, apskaidrība, brīvība. Stāvoklis kurā starp tevi un visumu faktiski vairs nepastāv robežas. Šo stāvokli grūti aprakstīt ar vārdiem, jo tas nav izdarāms ar prāta palīdzību, jo tas savā būtībā ir ierobežots instruments. Tas, kas notiek Samadhi nav ierobežots, tas pārsniedz prāta robežas, līdz ar to, tas nav izskaidrojams ar vārdiem, tas ir tikai piedzīvojams! Un tāds tad arī ir Patandžalī novēlējums visiem Radža jogas praktizētajiem – piedzīvot to!

Kas ir Hatha joga?

Radžajoga, rajayoga, joga, prānajama, maņu orgāni, Asanas, meditācija, joga sutras, apziņa, superapziņa, nevardarbība, īstā joga, SoHam, Nirvana, astoņpakāpienujoga, pratyahara, jogasfilozofija, koncentrēšanās tehnikas, Dharana, Dhyana, Samadhi

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
100 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Discover more from SoHam joga.

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?