darbs ar prānu

Prānajamas 5 progresijas pakāpes

Read Time:6 Minute, 12 Second

Prānajamas piecas progresijas pakāpes

Praktizējot Prānajamu, mēs pakāpeniski iziesim cauri piecām stadijām. Sākot ar vienkāršu elpas vērošanu, līdz nonākam pie prānas pārvaldīšanas un pārvietošanas ķermeņa ietvaros un ārpus tā. Tāds ir progress darbā ar prānu.

Tagad aplūkosim visus 5 pakāpienus.

1. Prana-yama jeb prānas pārvaldīšana. Prānajama.

darbs ar prānuŠī stadija sākas ar vienkāršu elpas vērošanu un dažādiem elpas vingrinājumiem. Pazīstamākais no tiem ir “vēdera” elpošana. Vēdera muskuļus mēs neizmantojam pie dabiskās-neapzinātās elpošanas, tikai krūšu augšējo daļu. Rezultātā ieelpa ir ļoti īsa, kādas 2 sekundes un tās laikā aptuveni 5 litrīgajās plaušās ieplūst tika ~ 0,5 litri svaiga gaisa, – labi ja 10% no plaušu kapacitātes!!! Jogi, apzinoties šo “nelietderīgumu” elpošanā, saprata,  – ja klāt tiek pieslēgti vēdera muskuļi, tad ieelpa kļūst garāka, mēs piepalīdzam plaušās “uzpildīt” vairāk gaisa vienā elpas vilcienā.

Regulāri ieelpojot ar vēdera palīdzību, tas kļūst par paradumu un arī pie automātiskās elpošanas mēs pamazām iemācāmies ieelpot vairāk. Ir cilvēki, kuriem katra ieelpa ir 10 un vairāk sekunžu gara. Par kādu nemieru un stresu te var būt runa? 🙂 Dziļāk elpojot, mēs nomierinām nervu sistēmu, prātu un muskuļu spriedzi. Atceries par teicienu “elpo dziļi”?

Ja 0,5 litru vietā mēs ieelpojam kaut vai 0,7 vai 1 litrus gaisa, tad tas veicinās vitalitātes, spēka, enerģijas, veselības un pagarinātas “jaunības” un mirdzoša skatiena klātesamību! Atgādināšu par dabas likumu: retāka un garāka ieelpa = garāks mūža ilgums!

Pirmā Prānajamas pakāpe mēs strādājam ar ieelpas/izelpas pagarināšanu. Tālāk seko prānas noturēšana ķermenī, tās vairošana un uzkrāšana.

2. Prana – ayama jeb prānas vairošana. Prānajama + Kumbhaka

Tā no sagatavošanās stadijas mēs pārejam pie Prānajamas. Senajos jogas tekstos teikts – Prānajama ir Kumbhaka. Kumbhaka nozīmē elpas aizturi, tādējādi tiek akcentēta šī elpas stadija. Arī Svami Satjananda teica “īstenā Prānajamas pieredze ir brīdī starp ieelpu un izelpu”.

Kāpēc? Jo elpas aiztures laikā mēs noturam skābekli un pats galvenais – prānu ķermenī. Bet, lai elpas aizture mums būti garāka par pāris sekundēm, mums ir jāieelpo dziļāk, vai ne? Līdz ar to ieelpa, izelpa un elpas aizture – visas šīs fāzes ir būtiskas.

domas meditācijas laikāIr  3 veida elpas aiztures:

  1. “Iekšējā” aizture jeb brīdis starp ieelpu un izelpu, kad plaušas un ķermenis ir pilns ar gaisu un prānu.
  2. “Ārējā” aizture jeb brīdis starp izelpu un ieelpu, tad, kad esam izelpojuši un plaušas ir tukšas (bet prāna turpina atrasties ķermenī).
  3. Kavela Kumbhaka jeb spontāna elpas aizture. Šis notiek ļoti reti – elpošana pati no sevis apstājas. Parasti šo aiztures formu piedzīvo tikai pēc intensīvām Prānajamas un Krijas praksēm. Elpa vienkārši apstājas, jo prānas ir pietiekami aktīvas un dzīvības process notiek pat bez elpas līdzdalības! Tie parasti ir īsi laika sprīži – 3 varbūt vairāk sekundes, bet pieredze ir tuvu Samadhi stāvoklim, kad elpošana “izgaist” pavisam, tikai atšķirībā no Samadhi, šo procesu katrs ir piedzīvojis vismaz kādu reizi. Jogas tekstos teikts, ka tiklīdz Prānajamas laikā iestājas Kavela Kumbhaka, tā prakse ir jāpārtrauc un jāiegrimst meditācijā! Spontāna elpas apstāšanās var notikt pēc ieelpas, tad prāna apstājas, kā arī pēc izelpas – tad prāna burtiski vibrē pa visu ķermeni.

Ideālā ieelpas-aiztures-izelpas proporcija ir 10-40-20 sekundes. Tas ir Prānajamas meistarības rādītājs, kas prasa daudzu stundu praktizēšanas laika. Jo garāka elpas aizture, jo lielāks efekts, jo tieši aiztures laikā ieelpotais gaiss tiek konvertēts pranā, un šī uzģenerēt prāna spītējot gravitātes likumam, ceļas uz augšu galvas un augšējo čakru virzienā!

Vēl elpas aiztures laikā pastiprinās asins plūsma smadzenēs, kā arī smadzeņu šķidrumi paliek aktīvi un rodas dažādi ķīmiski procesi, kas izraisa viegluma un viegla reibuma sajūtu.

3. Pranotthana jeb prānas atmošanās. Prānajama + Mudras + Bandhas.

Joga Prāna MudrasŠajā stadijā mēs no prakses pārejam uz pieredzi, jo prānas kļūst aktīvas un ir sajūtamas ķermenī, speciālajos prāniskajos centros – čakrās, mugurkaulā vai citās ķermeņa daļās. Šo aktivitāti mēs sajūtam pulsācijas veidā čakru vai to projekcijas punktos, piemēram, starp uzacīm, avotiņā, nabā, zem vai drusku virs astes kaula…Otra mums pazīstamā prānas atmošanās izpausme ir gaismu un krāsu spēle aizvērto acu priekšā! Tās visas ir aktivizējušās prānas izpausmes.

Prānu atmošanos veicina ne tikai Kumbhaka jeb pagarinātas aiztures, bet arī Mudru un Bandhu lietošana. Par Mudrām esmu daudz stāstījis un rakstījis. Gan acu, gan pirkstu, gan mēles Mudras un arī  Āsana – tas viss ietekmē prānas plūsmu. Padmasana jeb lotosa poza ir vislabākā poza Prānajamai, jo tā ietekmē prānisko plūsmu, piebloķējot tās aktivitāti kājās un virzot to uz augšu, tā kā Muldadhara čakra un uz leju plūstošā prāna Apana ir noslēgta.

Arī Bandhas jeb slēdži ļoti būtiski ietekmē prānas kustību. Piemēram kakla slēdzis, kad mēs ar zodu pieskaramies ķermenim – Jalandhara Bandha, direktē prānu no kakla uz leju uz Manipuru, un ja tiek turēta arī Moolabandha jeb “ķermeņa apakšdaļas” slēdzis, tas savukārt prānu Apana virza uz augšu. Rezultātā nabas centra apvidū aktivizējas 3 dažādas prānas – Apana, Prāna un Samāma, uzkarsts “iekšējā uguns” un notiek spēcīga prāniskā aktivitāte. Šajā situācijā čakras kļūst aktīvas, tās izmet lielu daudzumu prānas. Šo procesu sauc par Chakrotthana – čakru aktivizēšanos.

4. Krija Prānajama. Prānajama + Krija.

Krija jogaKrija joga ir pati par sevi atsevišķa disciplīna. Bet īsumā, Krija Prānajamā mēs rotējam prānu cauri speciāliem enerģijas kanāliem un čakrām. Šādā veidā tik enerģizēts ķermenis un atmodināta smalkāka prānas forma, dēvēta arī par Kundalinī. Ajapa Japa ir prakse, ko mēs esam iepazinuši mūsu nodarbībās, kad rotējam elpu, apziņu un prānu starp Manipuras un Višudhi projekcijas centriem.

Šajā stadijā aktivizētās prānas lēnām tiek virzītas noteiktās pasāžās mūsu ķermeņa ietvaros un pakāpeniski uzkrātas čakru centros. Kad prānas ir safokusētas vienā noteiktā centrā un tās pamazām kļūst nekustīgas, kustību uzsāk Kundalinī – ļoti rafinēta un smalka prānas forma. Formula ir šāda: nekustīga prāna = kustīgs Kundalinī spēks un otrādi, kamēr prāna ir aktīva un kustās pa visu ķermeni, Kundalinī paliek nekustīgs. Kad Kundalinī uzsāk savu kustību, tas izpaužas kā absolūti mierīgs un pilnīgi koncentrēts prāta stāvoklis.

5. Prāna Vidya. Prānajama + vizualizācijas meditācija + darbs ar čakrām.

cakras čakrasPrāna Vidija jeb perfektas zināšanas par prānas darbību ir Prānajamas noslēdzošais posms, tas ir galējais punkts, kur var nonākt darbā ar prānu. Te mēs brīvi pārvaldām prānu un apzināti pārvietojam to ķermeņa ietvaros. Tu vari sevi dziedināt, ārstēt, stiprināt orgānu un atsevišķu ķermeņa daļu veselību vai aktivizēt noteiktas čakras. Tu vari virzīt prānu sāpošo kāju, roku, muguras virzienā un turpināt meditāciju, vai arī virzīt to ādas atjaunināšanai vai kāda prāniskā centra aktivizēšanai. Prānu iespējams pārvietot arī ārpus ķermeņa citu cilvēku ārstēšanai – tas ir tas, ar ko nodarbojas dziednieki. Tomēr Prāna Vidya nav ezotēriska dziedināšanas prakse, bet gan zinātne par prānu, tās pārvietošanu un izmantošanu ārstnieciskos nolūkos.

Vai ar Prāna Vidyas lieto dažādu formu un priekšmetu “iedzīvināšanai” – ar to nodarbojas augstas raudzes jogi, ielaižot “dzīvības dvašu” dievību statujās un tamlīdzīgos objektos, tos burtiski iedzīvinot.

Vēl jāpiezīmē, ka Prānu iespējams atdalīt no prāta un emocijām, tādējādi tiekot vaļā no seniem konfliktiem, emocionālajiem un psiholoģiskajiem “uzkārieniem”. Jā, katru domu, emociju, sajūtu un vēlmi stiprina Prāna. Mēs to jau zinām – šajā pasaulē nekas nenotiek bez prānas līdzdalības! Visas tavas atmiņas – sāpīgās un priecīgās, aizvien vēl ir dzīvas un turpina noteikt tavu dienas kārtību tikai un vienīgi pateicoties prānas spēkam! Pilnībā pārvaldot prānu, mēs varam izdzēst savas sāpīgās un liekās atmiņas – Samksāras un ietekmēt savas Vāsanas jeb slēptas tendences un vēlmes.

Iespējams dažādu ekstrēmu situāciju, piemēram, lielu karstumu vai aukstumu, vai sāpes jogi pārvalda ar Prāna Vidya palīdzību, atvienojot Prānu no sajūtas, emocijas vai domas. Tādā veidā pat nopietnas operācijas var tikt veiktas bez narkozes ar Prana Vidya tehniku pārvaldīšanu. Bet te mēs runājam par galējo Prānas pārvaldīšanas mākslu.

5 galvenie Prāna Vayus. Prāna, Apāna, Samāna, Udāna, Vjāna

prānajama, prāna, darbs ar prānu, čakras, enerģija, dzīvības spēks, elpošanas tehnikas, elpas aizture, mudras, bandhas, ķermeņa slēdži, plaušas, garš mūžs, Kundalini joga, krija joga, prānas atmodināšana, dziedniecība

Happy
Happy
100 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?