Šajā rakstā aplūkosim, kā darbojas pārdabisko spēju mehānisms, raugoties no jogas skatu punkta.
Šis ir no Bihāras jogas skolas dibinātāja Svami Satjanandas sarakstes ar kādu no saviem mācekļiem. Arī zemāk redzamās ilustrācijas ir viņa roku darbs. Te mums ir kāds, kurš tiešām zina šī mehānisma darbību.
Augšējā attēlā redzam prātu dabiskajā stāvoklī. Pa kreisi rakstīts “ten sense perceptions” – ir domāti mūsu 5 maņu orgāni (oža, garša, redze, tauste un dzirde), kā arī 5 darbības orgāni (rokas, kājas, mute, izvades un dzimumorgāni). Jogā tos dēvē par Jñānendriya (maņu orgāni) un Karmendriya (darbības orgāni).
Pa vidu uzzīmēts prāts – “Mind”. Te būtu vietā uzsvērt, ka jogā prāts tiek iedalīts 4 dažādās daļās, ja tā var izteikties. Nē, prāts netiek dalīts daļās, savādāk mums sanāks šizofrēnisks prāts, bet drīzāk prāta pamatfunkcijās. Katrai ir sava funkcija. Šis vien ir atsevišķa raksta vērts, bet par to kādā citā reizē. Bet īsumā prātu veido:
1. Manas – loģiska un sapratne, parastā ikdienišķā prāta funkcija.
2. Buddhi – Intelekta, augstākā prāta funkcija.
3. Ahamkara – Ego, jeb mūsu prāta tendence atdalīt es/mans no visa pārējā.
4. Chitta – atmiņu, samskāru un karmu noliktava. Atcerēšanās funkcija. Citas jogas skolas šo dēvē arī par apziņu, jo vārds Chitta tieši to arī nozīmē. Ļoti bieži šiem Sanskrita vārdiem ir vairākas nozīmes, dažkārt grūti ir izprast, kura nozīme kad tiek lietota, tāpēc šeit jāpaļaujas uz guru teikto vai rakstīto.
Tālāk attēlā pa labi ir “Inner consciousness” jeb mūsu tīrā apziņa, tīra no atmiņām un vērtējumiem, vērojoša prāta funkcija. Un visbeidzot “Thoughts radiation” jeb domu radiācija, translācija un to uztvere no gaisa vai ētera. Ne mūsu domas, bet citu, ārējās. Un ne tikai domas, notikumi, pagātne, nākotne….
Augšējā attēlā prāts un iekšējā apziņa nav savienota, līdz ar to nenotiek nekāda “informācijas nolasīšana ”. Te jāpiezīmē, ka gluži kā mūsu 5 maņu orgāni visu laiku uztver informāciju no ārpasaules, tā tīrā apziņa visu laiku uztver informāciju no Ākāša/ētera, kas nav ierobežots laikā un telpā!
Vidējā bildē, kad prāts ir meditatīvā stāvoklī, redzam – maņu orgāni ir vērsti uz iekšpusi. Jogā šo dēvē par Pratyahara – piekto pakāpienu pēc Patandžali 8 pakāpju jogas klasifikācijas. Tas ir pakāpiens starp Prānajamu un koncentrēšanās praksēm/Dharanu. Šeit notiek maņu orgānu, prāta un apziņas satuvošanās. Fokuss ir uz iekšu, maņu orgāni sāk uztvert “iekšējo informāciju”. Jo dziļāk meditācijā, jo lielāka varbūtība uztvert “iekšējās” skaņas, smaržas, garšas un galu galā arī “tīro“ informāciju.
Tas redzams zemākajā bildē. Prāts, maņu orgāni un iekšējā apziņa ir izveidojusi savienojumu. Ārēji vērstā apziņa savienojas ar iekšējo apziņu. Informācija sāk plūst un tiek uztverta ar prātu. Rezultāts ir telepātija, gaišredzība, gaišdzirdība, tīrās zināšanas. Tādā veidā iekšējās apziņas uztvertā smalkā informācijas radiācija, tiek konvertēta uztveramās domu formās.
Viss šis process, kas attēlots attēlos zemāk, jogā tiek dēvēts par Samjamu – meditācijas attīstību no Prānajamas uz Pratyahara (maņu orgānu ievilkšana), tad uz Dharana jeb no svārstīga koncentrēšanās procesa uz nesvārstīgu koncentrēšanos, sauktu par Dhyana un, galu galā, Samadhi. Samadhi visa šī informācija brīvi plūst un ir nolasāma. Jāpiezīmē, ka atgriežot prātu atpakaļ “ikdienas režīmā” šī noskanētā informācija parasti “aizmirstās”.
Materiāls no grāmatas “My Spiritual Journey with Swami Satyananda”, autors – Vishwaprem.
Atslēgas vārdi: pārdabiskas spējas, telepātija, apziņa, prāts, gaišredzība, joga, brīnumi
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating