Meditācija. Ar ko sākt?
Tā kā cilvēki ir dažādi, tad arī starta punkts ceļā uz meditāciju ir atšķirīgs. Sākotnēji svarīgi saprast, kas jūs esat par cilvēka tipu pēc jogas 3 Gunu klasifikācijas. Vai esat Tamasisks, tas ir – miegains, pasīvs, lēns un ar milzīgu pretestību jebkam jaunam. Ja tā, tad jāsāk būtu ar jogas Asanām, jeb jogas vingrinājumiem, lai jūs enerģizētu sevi un pārvarētu letarģiju. Lai Prānas – dzīvības spēks sāk jūsos kustēties, lai parādās dzīvības prieks un entuziasms. To visu var panākt ar jogas Asanām, vajag tikai drusku sevi pārvarēt!
Ja esat jau pēc dabas kustīgs, darbīgs un dinamisks, tad šo posmu varat izlaist, bet tad ir nepieciešama sabalansēt enerģijas, lai nav tā, ka dominē darbība, bet mentālā dimensija seko nopakaļ. Tam paredzēta Prānajama jeb apzinātas elpošanas tehnikas. Tās palīdzēs jums drusku piebremzēt un līdzsvarot prāta-ķermeņa attiecības.
Ja esat Satvisks, tas ir līdzsvarots, mierīgs un ar skaidru galvu, tad jums tikai jāsēžas nost un jāmeditē! Iespējams jūs jau tā arī darāt. Ja ne, tad drusku Prānajamas un aiziet! Jūs pats būsiet pārsteigts, bet meditācija jums padosies viegli! Tā nav kaut kāda mistērija vai Dieva sūtīta dāvana, bet jūsu pašu iepriekš nopelnītās Karmas rezultāts (jā, jā, neatceraties, jo tas iespējamas nāk no iepriekšējām dzīvēm!) Varat neticēt, bet tas ir fakts, ka cilvēki, kas iepriekšējās reinkarnācijā ir praktizējuši jogu vai līdzīgas prakses, tīri intuitīvi nonāk pie jogas un tā viņiem padodas tīri labi.
Ķermeņa sagatavošana
Tātad secība ir ļoti skaidra – sagatavots un vesels fiziskais ķermenis, tad sabalansēta un palielināta Prāna/enerģija, un tad laiks meditēt! Ar Asanām mēs izkustinām ķermeni un vienlaicīgi arī uzlabojam dažādu orgānu darbību – nieres, plaušas, sirds, aknas… Arī gremošanas un nervu sistēma tiek stiprināta.
Ar Prānajamu aktivizējam enerģijas un Prānas, kas tālāk ietekmē asinsrites sistēmu uz jau iepriekš pieminētajiem iekšējiem orgāniem, gan uz pašu svarīgāko orgānu – smadzenēm – pašu būtiskāko ķermeņa daļu meditācijas procesā.
Prāna
Prānu mēs varam uzņemt caur ēdienu, ūdeni un gaisu. Prāna, tā ir enerģija, kas ieplūst mūsos kopā ar elpu. Prāna nav ne skābeklis, ne gaiss, ko ieelpojam, tā ir dzīvības enerģija visas dzīvības pamats. Tāpēc Prānajamai ir nenovērtējami liela nozīme meditatīva stāvokļa sasniegšanai un ne tikai. Ar Prānajamu mēs uzģenerējam vajadzīgo enerģijas kvantumu un tikai tad, kad tas ir izdarīt, varam domāt par meditēšanu. Bez vajadzīgās Prānas daudzuma meditācija nenotiks, jo ķermenis un prāts nebūs gatavs. Vai nu visu uzmanību novērsīs sāpošā kāja, roka, dibens, vai siekalas mutē, vai arī mentālais stāvoklis kļūs neciešamas, prāta virpuļi mūs vienkārši iesūks un nekas no meditācijas nesanāks. Tātad vēlreiz – Prānajama mums dod vajadzīgo enerģētisko lādiņu, lai varam pārvaldīt sevi gan fiziskajā, gan mentālajā līmenī. Tikai tad būs iespējams sajust īstu mieru, bez tā meditācija nav iespējama.
Neizniekot Prānu.
Runa ir ne tika par Prānas uzģenerēšanu, bet arī par tās saglabāšanu ķermenī. Dažādas nevajadzīgas aktivitātes, tādas kā, lieka dīdīšanās, tukša runāšana, nemitīga telefona skrollēšana vai raizēšanās “noēd” Prānu. Ilgstoši stresojot, domājot, prātojot, analizējot tiek nopietni patukšotas mūsu Prānas rezerves, tāpēc būtiska ir arī mentālā disciplīna. Cilvēki ar zināmu jogas pamatu iemācās prātu izmantot tikai tad, kad tas ir nepieciešamas, pārējā laikā tas darbojas vērošanas un apzinātības režīmā. Tas ir veids kā ietaupīt milzīgu apjomu dzīvības spēka.
Jogas blakusefekti
Laba veselība, mirdzošs skatiens, skaidra galva un līdzsvarota emocionalitāte, entuziasms attiecībā uz dzīvi kopumā, – tie visi ir tikai blakusefekti, ko rada jebkura regulāra jogas prakse. Bet tas nav jogas pamatuzdevums. Pamatmērķis ir nonākt dabiskā meditatīvā stāvoklī, kas ir transformējoša pieredze. Tas nav nekas pārdabisks vai kas tāds, no kā būtu jābaidās. Jums nebūs jāpārceļas uz Indiju, jādzīvo klosterī un jāmaina vārds un matu frizūra (precīzāk, jāpaliek bez frizūras 😇), jums vienkārši būs jāturpina dzīvot tā pat kā līdz šim, tikai ar lielāku intensitāti, skaidrāku galvu un labāku izpratni par dzīvi un savu vietu tajā!
Meditācijas stāvokļi
Tas, ko mēs saprotam ar vārdu meditācija jogas izpratnē iedalās vairākos pārejošos stāvokļos, ja vadāmies pēc Sēdža Pataņdžali jogas sutru teksta, kas skaitās Radža jogas, jeb karaliskās jogas pamateksts. Process sākas ar Prānajamu un pariet nākamajā stadijā, sauktā par Pratyahara – uzmanības un maņu orgānu vēršana uz iekšpusi. Tas nepieciešams, lai ārēji trokšņi un citi traucējumi no ārpuses nenovērstu uzmanību no meditēšanas. Tā ir introversija. Tālāk iestājas Dharana jeb fokusēta koncentrēšanās. Ja prāts ir fokusēts uz iekšējo pasauli, tad nākamais solis ir fokusēt to uz vienu konkrētu punktu, objektu vai procesu. Tas ir kā gaismas efekts, ja gaisma ir izkliedēta, tad izgaismota tiek visa telpa, bet ja šo pašu gaismu koncentrē vienā punktā, tad mums ir darīšana ar lāzera staru, kas ir tā pati gaisma, tikai koncentrēta. Tas pats jāpanāk ar prātu un uzmanību.
Ja ilgstoši tiek praktizēti šie trīs stāvokļi – Prānajama, Pratyahara un Dharana, iestājas nākamais stāvoklis Dhyana. Šis stāvoklis vistuvāk atbilst tam, ko mēs Rietumu pasaulē saprotam ar vārdu meditācija. Bet arī Dhyana stāvoklis pēc zināma laika (runa iet par vairākām stundām) transformējas un aizved līdz Samadhi, jeb Nirvanai kā to dēvē budismā. Regulāri praktizējot Prānajamu un meditāciju visus šos stāvokļus iespējams piedzīvot (kaut vai uz pāris sekundēm) pat tad, ja ar meditāciju esat sākuši nodarboties salīdzinoši nesen.
Pārdabiskas spējas kā traucēklis jogas ceļā
Meditācija ir stāvoklis, kurā prāts, kādu mēs to saprotam, pārstāj darboties un vadību pārņem augstākais prāts jeb apziņa. Mēs nonākam savā psihē vai zemapziņā, un šeit valoda un domas nedarbojas, te dominē simboli, zīmes, krāsa un gaismas. Mēs nonākam ne tikai savā zemapziņā, bet arī kolektīvajā zemapziņā. Šis ir arī stāvoklis kura neeksistē laiks, – pagātne un nākotne ir saplūdusi. Cilvēki, kas spēj sasniegt šo meditācijas dziļumu, piedzīvo to, ko jogā sauc par Siddhis, jeb pārdabiskas spējas. Patiesībā, tās nav nekādas pārdabiskas spējas, vienkārši prāts ir kļuvis tik rafinēts, ka ir spējīgs nolasīt šo informāciju, kas visu laiku ir klātesoša. Nākotnes paredzēšana, iepriekšējo dzīvju atcerēšanās, superintuīcija, domu nojaušana vai pat lasīšana, un tamlīdzīgas spējas, tas ir ilgstošas meditācijas rezultātā sasniedzamas pieredzes. Interesanti, ka arī šīs pārdabiskās spējas senajos jogas tekstos tiek uzskatītas par blakusefektiem vai pat traucēkļiem, no kuriem jogam ir ieteicams izvairīties, lai notiktu garīga virzība!?
Iedvesma no Swami Satyasangananda Saraswati.
Meditācija, Prānajama, Trigunas, Asanas, Prāna un tās ģenerēšana, veselība, Patandžali, joga sutras, Radža joga, Nirvāna vai Samadhi un Siddhis jeb pārdabiskas spējas,
Average Rating