mantra un meditācija

Viss par Mantrām. 7. Mantras, Prānajama un Meditācija.

Read Time:4 Minute, 54 Second

Viss par Mantrām. 7. Mantras, Prānajama un Meditācija.

Ja aizvien vēl esi šaubīgi noskaņots attiecībā uz mantrām un mantru jogu, netici vārda un skaņas spēkam, tad paskatīsimies uz šo jautājumu no nedaudz cita skatupunkta. Liels uzrāviens priekš manis izprotot mantru jogu, bija pārdomas par vārdu, jo īpaši lamuvārdu spēku! Lamuvārdiem piemīt spēks, vai ne? Piekritīsi? Ir cilvēki, kas bez tiem nevar dzīvot, katrs otrais vārds tiek papildināts ar lamumantru. Brīnumainā veidā šie vārdi paši no sevis pielīp arī apkārtējiem. Tie ir “enerģētiski uzlādēti” un “lipīgi”. Te mēs redzam līdzību ar mantrām – tie ir enerģētiski lādēti, bet ar negatīvu enerģiju ar destruktīvu, pazudinošu spēku! Lamuvārds ir pretstats dievišķajam vārdam – Mantrai!  

mantra un meditācija

Un te ir novērojams vēl viens pretstats – cilvēki, kas lamājas ir ļoti nepatīkami, ar viņiem nav patīkami sarunāties, uzturēties vienā telpā, būt tuvumā, vai ne? Un tieši otrādi ir ar mantru jogiem un jogotājiem – ar laiku tie kļūst ļoti patīkami, sirsnīgi un gaiši cilvēki, kuru klātbūtnē mēs vēlamies atrasties. Mantrinam – tā tiek dēvēti mantru jogas praktizētāji, ar laiku pieaug pievilkšanās spēks, enerģija ir gaiša un pozitīvi vibrējoša, seja un acis ir starojošas, balss skan viegli, zīdaini un harmoniski. Un nav nekāds brīnums par balss skanīgumu, – mēs taču  mantras skaitam ar balseni, izkopjam un attīrām arī balsi un valodu! Tas ir vēl viens mantru jogas blakusefekts.

Skaņā ir spēks

Vārds rada skaņu un vibrāciju, tagad tu zini kāda ir atšķirība starp pozitīvu un negatīvu vārdu/skaņu. Vēl vairāk, mēs taču visi atceramies Dziesmusvētku spēku, vai ne? Kas tā ir par sajūtu, par vibrāciju, par dievišķu pieredzi! Šinī gadījumā dziesmas ir Sankirtans – jogā šajā vārdā dēvē mantru un svēto dziesmu kolektīvu dziedāšanu…

Krija jogaTagad pievārīsimies virsraksta tēmai – kā mantra joga saplūst ar Prānajamu un meditāciju. Par to jau esmu rakstījis iepriekš, ka Prānajamai pievienojot mantru jogu mums sanāk meditācija jeb Krijas meditācija. Kaut vai mantras OM lietošana elpošanas laikā, piemēram, uz ieelpu OM un uz izelpu OM. Šādā veidā Prānajama tiek papildināta un stiprināta ar mantru. Jeb okeāna – Ujjayi elpas apvienojums ar SoHam mantru – vēl viena spēcīga meditācija! Kad esam apguvuši Prānajamas, tad loģiska attīstība ir virzīties Krija Prānajamas virzienā. Un tad mēs elpas spēku pastiprinām ar mantras vibrāciju! Tad tas jau ir dubultīgs spēks!

Ne tikai šīs abas universālās mantras, jebkura cita mantra arī ir lietojama, sinhronizējot to ar ieelpu un izelpu. Piemēram, budisma mantra Om Mani Padme Hum, kā jebkura cita mantra ir iekļaujama Prānajams praksē. Viena mantra uz ieelpu, vēl viena uz izelpu. Vai ieelpa – mantra, aizture – mantra, izelpa – mantra. Varam iet vēl tālāk un pagarināt ieelpas un izelpas  – divas mantras uz ieelpu; divas uz aizturi; divas uz izelpu, un tamlīdzīgi. Pamēģini, tas būs pavisam cits efekts!

Shiva mantrasPrānajamu praksē īpaši labi iederas Gayatri mantra. Par Prānajamas meistaru praktizētājs tiek atzīts tikai tad, kad viņš brīvi var ieelpot uz vienu Gayatri mantru, aizturēt elpu uz 4 mantrām, izelpot uz 2 un tad vēl aizturēt elpu uz 2 Gayatri mantrām!!! Tas ir aptuveni šāds intervāls izteiks sekundēs: – 30 sekundes ieelpa, aizture 2 minūtes, izelpa 30 sekundes un tad vēl “ārējā” aizture uz 30 sekundēm!!! Nav viegli! Bet protams tas ir galējais intervāls. Mēs varam sākt ar pusmantru uz ieelpu, otru mantras pusi ar izelpu vai tamlīdzīgi.

Arī citās, specifiskās Prānajamās mantras labi iederas. Kaut vai mūs nodarbībās labi zināmā Bhramarī prakse, kad mēs dūcam kamenes tonī uz izelpu “MMMMM”, viegli ir pārveidojama par “OOOMMMMMMMM” mantru. Piemēru ir daudz, ceru sapratāt.

Pasāžas un čakras

cakras čakrasJau pieminēju Ujjayi jeb “okeāna elpu”, kas pēc noklusējuma labi sader ar “SooooHammm” mantru. Bet mēs varam iet soli tālāk, novest šo praksi līdz dziļai meditācijai. Īstenībā es Ujjayi + SoHam vairs nesauktu par Prānajamu, bet nopietnu meditācijas praksi, kas mūs var ievest ļoti dziļā meditācijas stāvoklī. Sevišķi tad, ja pievienojam klāt čakras un pasāžas. Jā, mantras mēs varam ne tikai skaitīt, bet ieskaitīt noteiktās ķermeņa vietās, parasti – čakrās. Vai vienā konkrētā čakrā – Adžņā vai Anahatā, vai visās pēc kārtas. Starp citu, savas mantras iniciācijas laikā saņēmu konkrētus norādījumus, kā mantra ir jāskaita un kur tieši jātur uzmanība skaitīšanas laikā – noteiktā pasāžā, cauri noteiktām čakrām!

Mēs varam elpot cauri čakrām un Kshetramiem – čakru projekcijas punktiem ķermeņa priekšpusē, pievienojot attiecībās čakras beeja mantru.

Tādējādi mantrai pievienojot elpu un pasāžas ķermenī mēs nonākam Krijas un Kundalinī jogas lauciņā! Īstenībā visa Kundalinī joga ir bāzēta uz Prānajamu, čakrām, pasāžām un noteiktām mantrām!

Mantru meditācija

Mantras skaitīšana ir meditācija. Bet kas ir meditācija? Meditācija savā patiesajā būtībā ir uzmanības, prāta un apziņas fokusēšana jeb koncentrēšana uz kaut ko vienu. Tas ir pilnīgs pretstats mūsu ikdienas multitaskingam – uzmanības sadalīšanai vairākos virzienos vienlaicīgi! Vai tā ir forma, piemēram, zieds, debesis, sveces liesma, dievības attēls; vai kustība, teiksim ieelpa un izelpa, vai arī skaņa – mūzika, melodija, putnu čivināšana vai mantra. Tās visas ir meditācijas formas. Ja mums izdodas noturēt uzmanību un neaizdomāties, neaizgarlaikoties, neaizpeldēt, neaizmigt un neaizsapņoties, tad mēs pietuvojamies meditācijas dimensijai. Tādā ziņā mantra ir meditācijas objekts un mantras skaitīšana – meditācijas process.

Kad mēs skaitam mantru, mēs cenšamies iztukšot prātu un apziņu no visa, kas uz mantru neattiecas. Paliek tikai mantras skaņa un forma – Mandala, tas ir mantras dievības attēls vai vizualizācija aizvērto acu priekšā. Atceries, mantru mēs ne tik daudz skaitam, cik klausāmies. Jā, mēs ne tikai to “noberam”, bet arī dzirdam, saplūstam, atveramies tai – tad mēs varam runāt par meditatīvu pieredzi. Patiesībā meditācija nekad nenotiks bez AAA, tas ir – ja jūs neiemācīsieties Atslābināties, Atraisīties un Atvērties!

Parasti mantras noslēgumā mēs paliekam ar acīm ciet savā meditācijas pozā un  meditējam vai domājam par mantras dievību, tas ir jantru vai mandalu. Vairāk par šo jau rakstīju rakstā par Jantrām un Mandalām.

Tādā veidā mantras ir spēcīgi, garīgi meditācijas rīki, kas mūs var aiztransportēt dziļi sevī – tur, kur mēs varam piedzīvot savu patieso būtību, aiz ķermeņa, prāta un emocijām. Pieskarties dziļumiem, kas ir īstas meditācijas pamatā, uzkavēties dziļa miera un harmonijas stāvoklī, un jo ilgāk,  jo transformējošāk!

mantras, meditācija, prānajama, mantra un meditācija, meditācijas uz mantru, mantrošana, elpas meditācija, skaņa, skaņas spēks, lamuvārdi, dievišķais vārds, OM, krija, kundalinī, SOHAM, Gayatri

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Discover more from SoHam joga.

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?