Viss par Mantru jogu. #6 Mantra, Jantra un Mandala.
Runājot par Mantrām, mums jāpiemin arī Jantras un Mandalas. Tā ir fundamentāla tantras patiesība, ka Mantras ir cieši saistītas ar tām. Tagad mums tikai atliek noskaidrot, kas tad īsti ir Jantra (Yantra) un Mandala.
Jantras
Sāksim ar Jantrām. Ja Mantra ir skaņas elements, tad Jantra ir forma, ģeometriska figūra, kas ir cieši saistīta ar noteikto skaņas vibrāciju – Mantru. Tātad Mantras skaņas spēkā iebūvēta ir arī forma jeb mēs varam teikt, ka skaņas vibrācija rada formu. Arī Mandala ir forma, bet nedaudz advancētāka par Jantru.
Jantra ir ģeometriska forma. Tantras jogā ir ļoti daudz dažādu Jantru, katrai dievībai un mantrai ir sava Jantra. Jantras pamatā ir ģeometriskas figūras – trīsstūri, kvadrāti, apļi un punkti, kas izkārtoti noteiktā secībā. Regulāri skaitot noteiktas Mantras, aizvērto acu priekšā – apziņas ekrānā sāk parādīties Jantru elementi, dažādi trīsstūri, apļi un šo formu apvienojums.
Jantra kā transporta līdzeklis
Sanskritā Jantra nozīmē aparāts vai instruments, kas noskaņo jeb “transportē” mūsu apziņu. Redzamās formas nav “fiziskas”, tās ir apziņas formas jeb zemapziņas arhetipi ar savu spēku un enerģiju. Tie ir ar matemātisku precizitāti apveltīti garīgi “instrumenti”. Jantra parādās, kad ķermenis un prāts ir stabils un nekustīgs, ne ātrāk. Kamēr domas šaudās un uzmanība nav safokusēta uz iekšpasauli, tikmēr Jantras nav sasniedzamas. Jo tikai tad, kad prāts ir apklusis un kļuvis ass, Jantras sāk parādīties un meditācija uzņem apgriezienus!
Katrai Jantrai ir savs centrālais fokusa punkts, parasti pašā formas vidū. Uz to vietu arī jāfokusē uzmanība meditācijas laikā. Sākotnēji mēs meditējam uz Jantru attēliem, pēcāk šī forma parādās pati aizvērto acu priekšā.
Jantras – dievību ģeometrija
Tagad mēģināsim aplūkot vienu konkrētu Jantru un tā būs Šivas jantra. Jantras centrā mēs redzam divus apvērstus trīsstūrus. Trīsstūris ar virsotni uz leju simbolizē pirmatnējo radošo enerģiju jeb manifestēto/redzamo pasauli, bet otrs trīsstūris simbolizē apziņu jeb neredzamo/nemanifestēto pasauli. Šis princips ir visa pamatā, raugoties no jogas teorijas un attiecas arī uz mums, cilvēkiem. Redzamā daļa ir ķermenis, neredzamā gars/dvēsele un apziņa.
Tālāk mums ir aplis, kurā šie abi trīsstūri atrodas. Aplis te simbolizē pasauli jeb dzīvi un dabas likumus/ciklus. Aplim apkārt ir 8 ziedlapas, kurām arī ir sava nozīme. Tas ir lotosa zieda simbols un atspoguļo garīgo jeb dievišķo dimensiju. Atvērts lotosa zieds liecina par garīgo atmošanos.
Un visbeidzot mums ir arī kvadrātveidīga forma ar 4 vārtiem. Tie simbolizē 4 debesu puses, bet citkārt 4 prāta daļas (Antahkarana), ar kuru palīdzību iespējams atvērt Jantru un pieskarties dievišķajam tajā. Par 4 prāta sastāvdaļām lasi te – Antahkarana, bet tās ir – domājošais prāts, intelekts, individualitāte jeb ego un apziņa. Caur šiem 4 vārtiem mēs pieskaramies Jantras kodolam – dievišķajai dimensijai!
Pati zināmākā Jantra ir Sri Jantra, kuru veido 43 mazi trīsstūrīši un tā skaitās dievietes Jantra, kas veicina labvēlību, veiksmi un laimi, ja tiek pareizi lietota un atbilstoši godāta!
Jantru meditācijā skatiens tiek turēts vienā noteiktā punktā un tas ir pašā vidū. Vienlaicīgi tiek skaitīta atbilstošā mantra. Tad tas kļūst par ļoti spēcīgu meditācijas procesu! Jantru meditācija atver praktizētāja radošo, intuitīvu un garīgo dabu, jo darbs notiek dziļākos zemapziņa slāņos.
Katrai dievībai ir sava Jantra un Mantra. Bet ir arī trešais elements – Mandala, kas arī būtisks.
Mandalas
Mandalas ir līdzīgas Jantrām, jo arī ir vizuāls veidojums, bet, ja Jantra ir ģeometriska vai grafiska, tad mandala ir “pilnīga” forma. Piemēram, jebkura dievības attēlojum arī ir mandala, arī pats cilvēks ir mandala; templis ir mandala; zieds, Saule, mežs, jūra – tās visas ir mandalas. Arī budistiem ir attīstīta mandalu meditācija, bet tās vairāk līdzinās Jantrām.
Primāri mandalas ir apļa formā, tomēr, kā jau minēju mandala ir jebkura forma. Tantras jogā tā ir dievības vizuālā forma. Mantra ir skaņa, Jantra ir ģeometriskā forma, bet Mandala – pilnā forma jeb dievības vizuālais atveidojums. Tā darbojas tantras joga un katrs no šiem 3 elementiem ir neatņemams. Mēs skaitam mantru, atceramies par Jantru un noslēgumā meditējam uz attiecīgās dievības formu – Mandalu. Tāds ir tantriskais piegājiens mantru jogai!
Dažādas dievības – Šiva, Durga, Kālī, Krišna, Rāma, Hanumans… tās visas, pirmkārt, ir Mandalas meditācijas pieredzes padziļināšanai. Tās ir vizualizācijas, dievišķā ietērpšana noteiktā formā. Tas ir nepieciešams, jo kā gan mēs savādāk varam pielūgt, godāt un meditēt uz dievu? Ja Dievam nav formas, kā tas savā būtībā arī ir, tad ir salīdzinoši grūti to godāt un uz to meditēt, vai ne? Tādēļ arī Mandalas jeb noteiktas dievišķas formas, lai atvieglotu mūsu meditācijas uzdevumu! Katra šī mandala aktivizē un atmodina noteiktu apziņas slāni un veicina garīgu pieredzi.
Tantriskā meditācija
Vienkāršākais piegājiens šajā Mantras, Jantras un Mandalas meditācijas sistēmā ir šāds:
Mēs sākam ar mantras skaitīšanu. Bez īpašas koncentrēšanās un saspringuma, jo pamatā mantras skaitīšana nav prāta koncentrēšanas prakse, bet prāta attīrīšanas tehnika! Ja pārāk koncentrējamies, tad uzreiz saspringstam un prāts klejo. Tas nozīmē, ka skaitot mantru “prāts var klejot” un domas nav jāapspiež, tikai uzmanība ik pa laikam jāatgriež pie tagadnes, pie mantras skaitījuma. Pēc kāda laika domas samazinās un zināms fokuss tiek noturēts. Šajā brīdī mēs varam iet soli tālāk un pievienot Jantras vizualizāciju, meditējot uz vienu vai otru Jantru, parasti atbilstošās dievības Jantru, kurai piesaistīta Mantra.
Tad raugāmies uz Jantru un turpinām skaitīt mantru. Pēc kāda laika aizveram acis un cenšamies Jantru vizualizēt aizvērto acu priekšā. Ja tas izdodas, tad tā jau ir ļoti nopietna meditatīva prakse un pieredze. Tālāk var sekot arī Mandalas ieraudzīšana, jeb attiecīgās dievības parādīšanās apziņas ekrānā. Tas jau liecina par ļoti nopietnu pieeju un attīstītu apziņu, tā ir tuvošanās garīgajai dimensijai! Bet tas viss prasa daudz laiku un pacietīgu darbu.
Kunga Šivas mandalas skaidrojums
Pa labi redzamais kunga Šivas attēls arī ir mandala. Jo kosmiskajai apziņai jeb tam, ko mēs saprotam ar vārdu dievs nav forma. Bet kā gan mēs varam meditēt vai pielūgt to, kam nav forma? Tāpēc arī ir dažādas dievības, kas ir dievišķā izpausme noteiktā formā. Te jūs redzat kunga Šivas attēlu jeb mandalu. Tagad mēģināsim to izprast. Te ir dažādi simboli. Piemēram dakša ar 3 žuburiem simbolizē 3 dabiskos stāvokļus jeb Guņas – Tamasu, Radžasu un Satvu. Turot rokā to, kungs Šiva apliecina, ka pārvalda visas trīs Guņas un Samsāras aplis (pārdzimšana) uz viņu neattiecas, viņš stāv pāri “Mātes Dabas rotaļām”! Vispār 3 ir īpašs skaitlis jogā, te vari izlasīt vairāk par to: Jogas īpašais skaitlis 3
Tīģera āda, uz kuras viņš sēž, simbolizē faktu, ka ir pārvarēta dzīvnieciskā daba un negatīvās/dzīvnieciskās tendences ir zem kājām, zem kontroles. Dažkārt viņš sēžu uz ziloņa ādās, kas simbolizē lepnumu, kas ir pārvarēts! Citkārt viņš rokā tur brieža statuju, kas simbolizē pārvarēto prāta svārstīšanās tendenci. Briedis vai stirna ir svārstīgs un nemierīgs dzīvnieks, līdzīgi svārstās arī prāts.
Čūskai ap kaklu ir vairākas nozīmes. Čūska jogā parasti simbolizē Kundalinī enerģiju, ja tā ir apvijusies ap kaklu, tā ir simboliska zīme, ka kungam Šivam ir aktīva kakla čakra Višuddhi, kas ir saistīta ar dažādām ezotēriskām un pārdabiskam spējām. Garu un bezformu pasaule ir iekarota. Ne velti kungu Šivu vienmēr pavada Ganas – astrālas būtnes ar deformētiem ķermeņiem, kas ir smalkās pasaules iemītnieki. Zilais kakls simbolizē aktīvu Višuddhi čakru, kas liecina, ka viņš pārvalda mūžīgo nektāru un nāvīgu indi vienlaicīgi. Vienā no indusu mītiem viņš izdzer indes okeānu un notur to kaklā, neitralizē. Tāpēc viņu mēdz dēvēt par Nilakanthaya – zilkaklaino! Vēl viņam no avotiņa izplūst dievišķais nektārs, kas simbolizē apskaidrību un nemirstību – viņš ir pilnīgs jogs, apskaidrots jogs.
Damaru jeb mazā bundziņa simbolizē skaņu jeb pirmatnējo kosmisko skaņu/vibrāciju OM ar kuru sākās Visums (un mūsu nodarbības). Augošais Mēness simbols virs viņa kreisā pleca simbolizē disciplinēto prātu. Mēness ir saistīts ar mūsu prāta darbību, ne velti Pilnmēness periodā nelīdzsvaroti cilvēki paliek “traki”, jo viņi nepārvalda prātu! Trešā acs simbolizē atvērtu iekšējo redzi, trešo aci, intuīciju un pārdabiskās spējas, kas viņam piemīt!
Jāpiemin arī Šivalingams kā neatņemam kunga Šivas simbolikas sastāvdaļa. Bieži pārprastais ovālas formas objekts melnā krāsā simbolizē neredzamo Visuma dimensiju un mūsu smalko, tātad neredzamo ķermeni. Visuma forma ir ovāla, arī mūsu astrālais ķermenis atgādina olas formu, – tie to simbolizē Šivalingams.
Pateicībā Svamī Satjanandam un Šivanandam! 🙏🙏🙏
mandala, jantra, yantra, durga jantra, budistu mandalas, mantras, shiva, meditācija uz jantrām, sakrālā ģeometrija, garīgums, tantra, mantrošāna
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating