Koshas. Uzzini visu par savu smalko ķermeni!
Vadoties pēc jogas filozofijas cilvēks sastāv no 5 ķermeņiem-apvalkiem, kuri aizsedz mūsu dziļāko būtību – dvēseli. Jogā šos apvalkus sauc par Kosham. Koncepcija nav sveša arī mums, tikai mēs esam pieraduši visu skatīt kā vienu veselumu, nu varbūt dažreiz atšķiram ķermeni no prāta un dvēseles. Tāpēc vairāk par 2-3 atsevišķām daļām mums nesanāk. Tomēr šim jogas iedalījumam ir liela nozīme mūsu patiesās būtības iepazīšanai. Tā teikt, mums jāsaprot, kas lācītim vēderā, vai arī lellei matrjoškai, kur vienai lellei iekšā otra, un tai, savukārt, nākamā. Tādā veidā no fiziskā apvalka nonākam līdz pat dvēselei.
1. Fiziskais ķermenis/matērija
Sāksim ar pirmo apvalku – Annamaya Kosha jeb fiziskais ķermenis/apvalks. Visvieglāk saprotamais un arī piedzīvojamais. Varam redzēt, sataustīt, izjust. Diemžēl arī vienīgais redzamais, pārējie ir daudz smalkāki un veido to, ko mēs saucam par smalko vai dažkārt arī par ēterisko ķermeni.
Vārds Anna nozīmē ēdiens vai pārtika, bet maya – veidojums, tādējādi šo fizisko apvalku jogā dēvē par pārtikas apvalku. Mēs labi zinām, ka šīs ķermenis nevar iztikt bez pārtikas, ūdens un gaisa, tāpēc visi šie elementi veido un uztur Annamaya jeb pārtikas apvalku. Viss ko tu apēd – tas veido tavu ķermeni. Tomēr ir vēl viens elements, kas veido šo fizisko ķermeni, un tā ir Prāna. Jā tieši Prāna ir pats galvenais fiziskā ķermeņa veidotājs. Kā tā, jautāsiet? Atbilde ļoti skaidra – bez ēdiena varat izdzīvot kādu laiku? Varat! Bez ūdens arī, bez gaisa – pāris minūtes, bet bez Prānas ne sekundi. Tiklīdz Prāna pamet ķermeni, tā Game Over! Viss ķermenis var darboties perfekti, nekāda kaite, neviena slima orgāna, bet tomēr kaut kas notiek un Prāna ir prom, kopā ar to arī dzīvība. Prāna fiziskajā ķermenī atrodas audu un šūnu līmenī un nodrošina mūsos dzīvības procesa nepārtrauktu norisi gan nomodā, gan miegā!
Vēl uz šo apvalku koncepciju varam raudzīties no mūsu personīgas evolūcijas punkta. Ja esam fiksējušies uz materiālo dzīvi, tā mums liekas pati svarīgākā, tad esam ieciklējušies uz šo fizisko dimensiju, nekas cits mūs neinteresē. Galējās izpausmes būs pārkačāti ķermeņi vīriešiem un plastiskā ķirurģija sievietēm, pāri visam daiļi tetovējumi. Citiem vārdiem sakot, fiziskais ķermenis kā eksistences centrālā ass. Tur nav nekā slikta, tomēr jāatceras, ka šim ķermenim vienīgajam ir derīguma termiņš. Vairumam cilvēku šis ir evolūcijas centrs, vismaz šobrīd.
Jogas Āsanas un Hatha jogas attīrošās prakses Shatkarmas ir tieši tās prakses, ar kuru palīdzību tiek sagatavots un stiprināts fiziskais ķermenis.
2. Enerģētiskais ķermenis/Prāna
Prānai ir savs apvalks, to sauc par Pranamaya Kosha, tas ir nākamais ķermenis vai dimensija. Mums saprotamā valodā izsakoties, tas ir enerģijas vai spēka apvalks, vai vienkārši – mūsu dzīvības spēks. Šo ķermeni nav tik viegli redzēt, vieglāk sajust. Sevišķi situācijās, kad enerģija pietrūkst. Kafija, snaudiens vai enerģijas drinks kā risinājums. Šis labi pierāda Prāniskā apvalka esamību, savādāk mēs nekad nebūtu noguruši! Pat pēc maratona skrējiena mēs justos normāli, jo nekas ar fizisko ķermeni jau nav mainījies – muskuļi tie paši, kājas tās pašas, viss tas pats, varbūt tikai ķermenis uzkarsis un elpošana/sirdsdarbība paspirinājusies, tomēr paskriet vairs nevaram, jo… jo Prāna/enerģija ir notērēta.
Dažkārt šo prānisko apvalku mēdz dēvēt arī par ēterisko dubultnieku, jo tas praktiski ir identisks formas ziņā mūsu spoguļattēlam, bet to veido neskaitāmi daudzi baltas gaismas punkti. Tas, ko tu redzi Prānājāmas vai meditācijas nodarbības noslēgumā aizvērto acu priekšā ir prāniskā ķermeņa izpausme – gaismas, krāsas, formas. Vēl praniskā ķermeņa iezīme ir izplešanās un saraušanās sajūta, un Aura ir prāniskā ķermeņa sastāvdaļā, kas nav ierakstījusies fiziskā ķermeņa robežās.
Prāniskā ķermeņa sajušana izpaužas arī kā ķermeņa telpiskuma un viegluma sajūta. Tas tiešām ir fiziski viegls, jo uz to praktiski neiedarbojas gravitācija un tam nav nekāda svara, salīdzinājumā ar fizisko ķermeni, kuru nospiež gravitācija. Prānisko ķermeni veido 5 lielās prānas un vismaz 72.000 vai pat vairāk smalku enerģijas kanālu, kas plūst cauri visam ķermenim un arī ārpusē.
Evolūcija līdz prāniskajam apvalkam nozīmē, ka esat transcendējis fizisko ķermeni. Tas nenozīmē, ka jums ir vienalga kā izskatāties, kā ģērbjaties, nē, bet jūs arī saprotat, ka ķermenis ir mainīgs, un tādējādi, tas nav jūsu centrs! Centrs ir enerģija, aktivitāte. Svarīgākais ir paveiktais, radītais, sasniegtais, pēc tā arī pats cilvēks sevi vērtē. Menedžeri, sportisti, vadītāji ir šīs dimensijas dominances raksturīgākie paraugi.
Jogas prakses šīs dimensijas stiprināšanai, protams, ir Prānajama.
3. Mentālais ķermenis/Prāts un emocijas
Trešais apvalks jogā tiek dēvēts par Manomaya kosha – prāts jeb mentālais ķermenis. Mums šis ir visnotaļ labi saprotams, vai ne? Nu dažkārt mēs jaucam prātu ar smadzenēm, uzskatot to par vienu un to pašu, tomēr tur ir zināma atšķirība. Smadzenes ir tikai ‘’dzelzis”, kas veido pirmo – fizisko apvalku, bet prāts ir “programmatūra”, kas ietver domas, atmiņas, emocijas, spriestspēju, intelektu un citas prāta funkcijas. Arī šis smalkais apvalks ir neredzams, jo neviens taču nekad nav redzējis, kur domas atrodas, kādas izskatās, kurā čupā samestas, vai ne? Mēs tās tikai varam piedzīvot, atcerēties, izdomāt, bet tās nav aptaustāmas, nav fiziskas.
Mentālo ķermeni veido prāts, jeb tas, ko jogā dēvē par Antah Karana – “iekšējais (prāta) aparāts“. Jogā prātu izprot daudz dziļāk un smalkāk. Mēs esam pieraduši to saistīt tikai ar smadzenēm.
Mentālo un prānisko ķermeni saista ļoti cieša saikne, tāpēc mēs ar Prānajamas palīdzību spējam būtiski ietekmēt domu un emociju ritējumu. Prānajamā mēs kā starpnieku izmantojam gaisu. Ar elpas ietekmēšanu mēs aktivizējam un ģenerējam Prānu, kas ir otrā – prāniskā dimensija; rezultātā saņemam mierīgu prātu un sabalansētas emocijas. Tādējādi Prānajamā darbs notiek ar visiem trim līdz šim uzskaitītajiem ķermeņiem. Un advancētās Prānajamas praksē ietekmējam arī atlikušos divus apvalkus.
Cilvēki, kuriem dominē mentālais ķermenis, ir intelektuāļi, novatori, mākslinieki, zinātnieki, literāti, pētnieki. Viņi strādā ar smadzenēm, idejām, prātu. Kā galēja izpausme te būtu jāpiemin mītiskais “trakais profesors”, kurš tik ļoti ir iedziļinājies savā pētījuma objektā, ka aizmirsis uzvilt kurpes un saķemmēt matus. Viņu pilnīgi neinteresē ārišķība, ja vien tas nav viņa pētījuma objekts. 🙂
Atbilstošās jogās prakses arī Prānajama, tikai advancētā līmenī, jo kā mēs tagad labi zinām – prāts tiek ietekmēs ar prānu. Arī Trataka un Dharana jeb koncentrēšanās prakses un meditācija.
4. Psihiskais ķermenis/intuīcija un gudrība
Pēc kārtas ceturtais ķermenis tiek dēvēts par Vijnanamaya Kosha – apvalks, kas satur lielu daudzumu informācijas no zemapziņas, bezapziņas un superapziņas, tādēļ to dēvē arī par psihisko ķermeni, precīzi tulkojot no sanskrita mums sanāk iekšējās gudrības zona. Iekšējā gudrība nav no ārpuses nākusi, tā ir informācija un intuīcija no dvēseles.
Šo apvalku nav tik viegli ietekmēt un lietot, kā iepriekšējos trīs. Tas nav fizisks, līdz ar to, tas neatrodas mūsu pieredzes robežās, jo tas nav sajūtams ne ar vienu no pieciem maņu orgāniem. Mūsu maņu orgāni nevar pārvarēt savu ierobežoto uztveres dimensiju, tāpēc turpmākie 2 apvalki ir tikai dziļas meditācijas stāvoklī piedzīvojami stāvokļi. Tiesa, maņu orgāni te tomēr darbojās, tikai tie ir vērsti uz iekšpusi. Piemēram, redzes maņu orgāns – acs un redze, tikai šeit tas ir vērsts uz iekšu, un izpaužas kā izpratne vai pat gaišredzības spēja. Tāpēc jogi gaišredzību neuzskata par kādu pārdabisku spēju, bet smalkajā dimensijā funkcionējošu maņu orgānu darbību. Un tieši tas pats attiecas arī uz pārējiem četriem maņu orgāniem!
Kaut kur šīs apvalks ir identisks mentālajam ķermenim, tomēr te runa ir ne tik daudz par intelektu, cik intuīciju, kura tiek uztverta. Jebkura apskaidrība, ideja, risinājums, kas ir nejauši uzpeldējis apziņā ir intuīcija, ko saņemam no šī psihiskā apvalka. Šī ir dimensija, kurā mūsu individualitāte sāk zaudēt savas robežas un tiecas tuvoties universālajam vai Visuma prātam. Jogas praktizētāji, kas ir pietuvojušies šīs dimensijai, piedzīvo biežus dziļas gudrības, intuīcijas un skaidrības brīžus. Parasti vairumam jogu šis apvalks ir dominējošais, tāpēc mēs ar lielu interesi klausāmies viņu stāstītajā, jo viņi zina īsto patiesību par pasauli un lietām, tā nenāk no grāmatām, bet no paša gara pieredzēm un insaita.
Tiek uzskatīts, ka mistiskās čakras ir meklējamas tieši šajā – psihiskajā dimensijā. Kā arī mūsu uzkrātās Karmas, Samskāras (pieredzes) un Vasanas (slēptās tendences) mājo tieši šajā apvalkā, līdzīgi kā visa ģenētiskā informācija mūsu DNS kodā. Šis apvalks saglabājas pat pēc tam, kad fiziskais ir pārstājis eksistēt. Tieši šajā apvalkā esošais karmiskais materiāls ir iemesls reinkarnācijai. Tiesa, sasniedzot šo dimensiju, karmu ietekme praktiski vairs nedarbojas un cilvēks ir brīvs no tās važām.
Kad ar jogas Āsanām, Prānajamu un meditāciju esam aktivizējuši visus trīs zemākos apvalkus – ķermeni, enerģiju un prātu, tad arī šī psihiskās gudrības apvalks aktivizējas pats no sevis – intuīcijas un apskaidrības, gaišredzības signāli uzpeld arvien biežāk.
Jogas prakses – Samyama – dziļa un ilgstoša meditācija.
5. Garīgais ķermenis/svētlaime
Pēdējais un pats smalkākais ķermenis tiek dēvēts par Ananadamaya Kosha. Šis ir pēdējais apvalks, kas sedz mūsu parasto būtību no mūsu esības centra – gara vai precīzāk, dvēseles.
Šis ķermenis parasti tiek tulkots angliski kā Bliss body – svētlaimes ķermenis, jeb drīzāk stāvoklis. Tikai šajā dimensijā mēs pa īstam varam piedzīvot savu dvēseli, līdz tam tā nav ne redzama, ne sajūtama, ne piedzīvojama. Tāpēc sasniedzot šo dimensiju, var teikt, ka praktikants ir nonācis pie jogas galamērķa – brīvības un apskaidrības. Viss ir saprasts un skaidrs. Pasaulīgā dzīve vairs nespēj nekādā veidā ietekmēt cilvēka iekšējo mieru un skaidrību. Ilūzijas plīvurs ir pavērts!
Pieskarties šim apvalkam nozīmē piedzīvot to, ko meditācijā dēvē par Samadhi. Te vairs nedarbojas mūsu prāts, bet tikai tīra apziņa, un tas ir tīras svētlaimes stāvoklis. Neaprakstāms, bet piedzīvojams!
Šis apvalks nav nekādi ietekmējamas. Kā un kas, vēl svarīgāk, kad tas aktivizējas, aizvien vēl paliek noslēpums pašiem jogiem. Tiesa, Mantru skaitīšana var ietekmē šo ķermeni. Mantras ir vienīgā jogas prakse, kas darbojas pretējā virzienā, proti, no garīgā ķermeņa uz fizisko. Visas pārējās prakses ir veidotās tā, lai mēs aktivizētu vienu apvalku pēc otra virzienā uz garīgo dimensiju – dvēseli.
6. Dvēsele
Atsevišķos jogas tekstos, proti Šiva Agamas jeb dieva Šivas pielūdzēju tantriskajos tekstos tiek pieminēts arī 6. apvalks, un tas ir Atmamaya Kosha. Atma ir mūsu dvēsele. Aiz dvēseles vairs nekādu apvalku nav, pati dvēsele nav apvalks, bet tā nav arī galējā pietura. Tikai tad, kad šī individuālā dvēsele saplūst ar universālo garu, tad ir notikusi pēdējā darbība, kas cilvēkam savā evolūcijas ceļa jāšķērso no pasaulīgā uz garīgo. Tas ir arī katras dvēseles pamatuzdevums un iemesls reinkarnācijas aplim, lai cilvēks šo saprastu un piedzīvotu. Jogs, sasniedzot šo dimensiju, tiek dēvēts par Siddha – perfekto radījumu, tik pat kā Dievs ar spējām piedzīvot visu iespējamo un neiespējamo.
Meditācijas nozīmīgums Koshu attīstīšanā
Visus šo apvalkus kopā satur un enerģijas transference no viena uz otru notiek ar prānas starpniecību. Tas nozīmē, ka ja jums pietrūkst spēka, tad prāna tiek paņemta no mentālā vai prāniskā apvalka un nogādāta fiziskajam ķermenim aktivitātes veikšanai, vai arī otrādi – fiziskā enerģija tiek konvertēta mentālajā spēkā prāta spēju stiprināšanai.
Kad mūsu garīgā attīstība aktivizē psihisko jeb gudrības ķermeni, esam paveikuši būtiskāko darbu un mūsu atkarības, pieķeršanās materiālajai pasaulei vairs nespēj novērst no mūsu mērķa – piedzīvot harmoniju, laimi un brīvību. Katram no mums dzīvojot pasaulīgo dzīvi, ir iespējams un pat uzdevums, vēl vairāk, apslēptas dziļas ilgas šo ceļu mērot un nonākt galapunktā. Viss, kas mums ir jādara, ir jāsaglabā veselīgs balanss starp materiālo un garīgo dimensiju un jāatrod laiks meditācijai – sevis izzināšanai, tas arī viss noslēpums! Kad esi nostājies uz jogas ceļa pa īstam, tad vairs nav nozīme, cik laika tas prasīs, lai nonāktu pie apskaidrības, tas notiks jebkurā gadījumā – pēc gada, 10 vai 100, vai pēc vairākām reinkarnācijām. Kurss ir uzņemts, nekas to neapturēs! 🙂
Jogas teorija. 3 ķermeņi – fiziskais, astrālas un karmiskais!
Koshas, ķermenis, smalkais ķermenis, prāna, dvēsele, gars, joga, prāts, enerģija, intuīcija, skaidrība, Atma, astrālais ķermenis, Annamaya, intuīcija, psihe, Samadhi, Šiva, Karma, Vasanas, Samskaras,
Average Rating