Koshas jeb mūsu ķermeņa apvalki

Koshas – viss par tavu smalko ķermeni!

Read Time:9 Minute, 39 Second

Koshas. Uzzini visu par savu smalko ķermeni!

Vadoties pēc jogas filozofijas, cilvēks sastāv no 5 ķermeņiem vai, precīzāk būtu teikt, apvalkiem, kuri aizsedz mūsu dziļāko būtību – dvēseli. Jogā šos apvalkus sauc par Kosham. Koncepcija nav sveša arī mums, tikai mēs esam pieraduši visu skatīt kā vienu veselumu, nu varbūt dažreiz atšķiram ķermeni no prāta un  dvēseles. Tāpēc vairāk par 2-3 atsevišķām daļām mums nesanāk. Tomēr šim jogas iedalījumam ir liela nozīme mūsu patiesās būtības iepazīšanai. Tā teikt, mums jāsaprot, kas lācītim vēderā! Vai arī lellei matrjoškai, kur vienai lellei iekšā ir otra, un tai, savukārt, nākamā. Tādā veidā no fiziskā apvalka nonākot līdz Koshas jeb mūsu ķermeņa apvalkidvēselei.

1. Fiziskais ķermenis/matērija

Sāksim ar pirmo apvalku – Annamaya Kosha jeb fiziskais ķermenis/apvalks. Visvieglāk saprotamais un arī piedzīvojamais. Varam redzēt, sataustīt, izjust. Diemžēl arī vienīgais redzamais, pārējie ir daudz smalkāki un veido to, ko mēs saucam par smalko vai dažkārt arī par ēterisko ķermeni. Vēl precīzāk šo pirmo apvalku būtu dēvēt par matēriju, jo Annamaya Kosha ir attiecināma ne tikai uz cilvēku, bet jebkura veida matēriju, tai skaitā augiem, minerāliem, akmeņiem.

Vārds Anna nozīmē ēdiens vai pārtika, bet maya – veidojums, tādējādi šo fizisko apvalku jogā dēvē par pārtikas apvalku. Mēs labi zinām, ka šīs ķermenis nevar iztikt bez pārtikas, ūdens un gaisa, tāpēc visi šie elementi veido un uztur Annamaya jeb pārtikas apvalku. Viss ko tu apēd veido tavu ķermeni. Tomēr ir vēl viens elements, kas veido šo fizisko ķermeni, un tā ir Prāna, jā tieši Prāna ir pats galvenais fiziskā ķermeņa veidotājs. Kā tā, jautāsiet? Atbilde ļoti skaidra – bez ēdiena varat izdzīvot kādu laiku? Varat! Bez ūdens arī, bez gaisa – pāris minūtes, bet bez Prānas ne sekundi. Tiklīdz Prāna pamet ķermeni, tā Game Over! Viss ķermenis var darboties perfekti, nekāda kaite, neviena slima orgāna, bet tomēr kaut kas notiek un Prāna ir prom, kopā ar to arī dzīvība. Prāna fiziskajā ķermenī atrodas audu un šūnu līmenī un nodrošina mūsos dzīvības procesa norisi.

Jogā tiek uzskatīts, ka pamatā mūsu fiziskais ķermenis ir veidots no 5 pamatelementiem Tattvām – zeme, ūdens, uguns, gaiss un ēters/ākaša. Par šo tēmu kādā citā rakstā.

Vēl uz šo apvalku koncepciju varam raudzīties no mūsu personīgas evolūcijas punkta. Ja esam fiksējušies uz materiālo dzīvi, tā mums liekas pati svarīgākā, tad esam ieciklējušies uz šo fizisko dimensiju, nekas cits mūs neinteresē. Galējās izpausmes būs pārkačāti ķermeņi vīriešiem un plastiskā ķirurģija sievietēm, pāri visam daiļi tetovējumi. Citiem vārdiem sakot, fiziskais ķermenis kā eksistences centrālā ass. Tur nav nekā slikta, tomēr jāatceras, ka šim ķermenim vienīgajam ir derīguma termiņš. Vairumam cilvēku šis ir evolūcijas centrs, vismaz šobrīd. Šai cilvēku kategorijai raksturīgais sociālais tīkls ir Instagram – vieta kur izrādīt sevi, savu ķermeni, savu materiālo un statusa stāvokli.

Jogas Āsanas un attīrošas prakses Shatkarmas ir tieši tās prakses, ar kuru palīdzību tiek strādāts un sagatavots ķermenis pāriešanai uz prānisko kā dominējošo apvalku.

2. Enerģētiskais ķermenis/Prāna

Prānai ir savs apvalks, to sauc par Pranamaya Kosha, tas ir nākamais ķermenis vai dimensija. Mums saprotamā valodā izsakoties, tas  ir enerģijas vai spēka apvalks, vai vienkārši –  mūsu dzīvības spēks. Šo ķermeni nav tik viegli redzēt, vieglāk to ir sajust. Sevišķi situācijās, kad šīs enerģijas nav vai pietrūkst. Kafija, snaudiens vai enerģijas drinks kā risinājums. Šis labi pierāda Prāniskā apvalka esamību, savādāk mēs nekad nebūtu noguruši! Pat pēc maratona skrējiena mēs justos normāli, jo nekas ar fizisko ķermeni jau nav mainījies – muskuļi tie paši, kājas tās pašas, viss tas pats, varbūt tikai ķermenis uzkarsis un elpošana/sirdsdarbība paspirinājusies, tomēr paskriet vairs nevaram – Prāna/enerģija ir notērēta. Koshas smalkais ķermenis

Dažkārt šo prānisko apvalku mēdz dēvēt arī par ēterisko dubultnieku, jo tas praktiski ir identisks formas ziņā mūsu spoguļattēlam, tomēr tas var gan izplesties, gan sarauties. Aura ir tieši prāniskā ķermeņa sastāvdaļā, kas nav ierakstījusies fiziskā ķermeņa robežās.

Prāniskā ķermeņa sajušana izpaužas kā ķermeņa viegluma sajūta. Prāniskais ķermenis tiešām ir fiziski viegls, jo uz to praktiski neiedarbojas gravitācija un tam nav nekāda svara, salīdzinājumā ar fizisko ķermeni, kuru nospiež gravitācija. Prānisko ķermeni veido vismaz 72k vai pat vairāk smalku enerģijas kanālu, kas plūst cauri visam ķermenim un arī ārpusē. Jogā tiek strādāts ar 3 svarīgākajiem Nadi – Pingala (Saules kanāls/labā ķermeņa un kreisā smadzeņu puse), Ida (Mēness kanāls/kreisā ķermeņa un laba smadzeņu puse) un Sushumna – centrālais prāniskais kanāls mugurkaulā, par kuru plūst aktivizēta prāna vai Kundalini.

Evolūcija līdz prāniskajam apvalkam nozīmē, ka esat transcendējis fizisko ķermeni. Tas nenozīmē, ka jums ir vienalga kā izskatāties, kā ģērbjaties, nē, bet jūs arī saprotat, ka ķermenis ir mainīgs, un tādējādi, tas nav jūsu centrs! Centrs ir enerģija, aktivitāte. Svarīgākais ir paveiktais, radītais, sasniegtais, pēc tā arī pats cilvēks sevi vērtē.  Menedžeri, sportisti, vadītāji ir šīs dimensijas dominances raksturīgākie paraugi, un atbilstošais sociālais tīkls – Linkedin – vieta kur demonstrēt savus sasniegumus, karjeras izaugsmi, spējas un apgūtos talantus.

Jogas prakses šīs dimensijas stiprināšanai, protams, ir Prānajama.

3. Mentālais ķermenis/Prāts un emocijas

Trešais apvalks jogā tiek dēvēts par Manomaya kosha – prāta jeb mentālais ķermenis. Mums šis ir visnotaļ labi saprotams, vai ne? Nu dažkārt mēs jaucam prātu ar smadzenēm, uzskatot to par vienu un to pašu, tomēr tur ir zināma atšķirība. Smadzenes ir tikai ‘’dzelzis”, kas veido pirmo – fizisko apvalku, bet prāts ir “programmatūra”, kas ietver domas, atmiņas, emocijas un spriestspēju un citas prāta funkcijas. Arī šis smalkais apvalks ir neredzams, jo neviens taču nekad nav redzējis, kur domas atrodas, kādas izskatās, kurā čupā samestas, vai ne? Mēs tās tikai varam piedzīvot, atcerēties, izdomāt, bet tās nav aptaustāmas, nav fiziskas.

Mentālo ķermeni veido prāts, jeb tas, ko jogā dēvē par Antah Karana – “iekšējais (prāta) aparāts”. Jogā prātu izprot daudz dziļāk un smalkāk. Mēs esam pieraduši to saistīt tikai ar smadzenēm. Mentālo un prānisko ķermeni saista ļoti cieša saikne, tāpēc mēs ar Prānajamas palīdzību spējam būtiski ietekmēt domu un emociju ritējumu. Prānajamā mēs kā starpnieku izmantojam gaisu. Ar elpas ietekmēšanu mēs aktivizējam un ģenerējam Prānu, kas ir otrā – prāniskā dimensija; rezultātā saņemam mierīgu prātu un sabalansētas emocijas. Tādējādi Prānajamā darbs notiek ar visiem trim līdz šim uzskaitītajiem ķermeņiem. Un advancētās Prānajamas praksē ietekmējam arī atlikušos divus apvalkus. Prānajamas lietošanas noteikumi

Cilvēki, kuriem dominē mentālais ķermenis, ir intelektuāļi, zinātnieki, literāti, pētnieki. Viņi strādā ar smadzenēm, idejām, prātu. Kā galēja izpausme te būtu jāpiemin mītiskais “trakais profesors”, kurš tik ļoti ir iedziļinājies savā pētījuma objektā, ka aizmirsis uzvilt kurpes un saķemmēt matus. Viņu pilnīgi neinteresē ārišķība, ja vien tas nav viņa pētījuma objekts.

Raksturīgais sociālais tīkls – Twitter – prātnieku, gudrinieku un intelektuālo cīņu kaujas lauks. Turpmākajos apvalkos sociālie tīkli vairs netiks pieminēti, jo tālāk par tiem vairs nav nekādas intereses – cilvēks ir pieslēdzies savam iekšējam internetam, kas ir daudz interesantāks, pie kam – bez fake news!

Atbilstošās jogās prakses arī Prānajama, jo kā mēs visi tagad labi zinām – prāts tiek ietekmēs ar prānu. Arī Trataka un Dharana jeb koncentrēšanās prakses un meditācija, kā prakses šī apvalka aktivizēšanai.

4. Psihiskais ķermenis/intuīcija un gudrība

Pēc kārtas ceturtais ķermenis tiek dēvēts par Vijnanamaya Kosha – apvalks, kas satur lielu daudzumu informācijas no zemapziņas, bezapziņas un superapziņas, tādēļ to dēvē arī par psihisko ķermeni. Šo nav tik viegli ietekmēt un lietot, kā iepriekšējos trīs. Tas nav fizisks, līdz ar to tas neatrodas mūsu pieredzes robežās, jo tas nav sajūtams ne ar vienu no pieciem maņu orgāniem. Mūsu maņu orgāni nevar pārvarēt savu ierobežoto uztveres dimensiju, tāpēc turpmākie ir tikai dziļas meditācijas stāvoklī piedzīvojami stāvokļi. Tiesa, maņu orgāni te tomēr darbojās, tikai tie ir vērsti uz iekšpusi. Piemēram, redzes maņu orgāns – acs. Līdz 3. ķermeņa apvalkam – mentālajam,  tas ir vērstu uz āru, tagad tas ir vērsts uz iekšu, un izpaužas kā gaišredzības spēja. Tāpēc jogi gaišredzību neuzskata par kādu pārdabisku spēju, bet smalkajā dimensijā funkcionējošu maņu orgānu darbību. Un tas attiecas arī uz pārējiem četriem maņu orgāniem!

Kaut kur tas ir identisks mentālajam ķermenim, tomēr runa te ir ne tik daudz par intelektu, cik intuīciju, kura šad tad tiek uztverta. Jebkura apskaidrība, ideja, risinājums, kas ir nejauši uzpeldējis apziņā ir intuīcija, ko saņemam nveselības uzlabojumi, praktizējot prānajamuo šī psihiskā apvalka. Šī ir dimensija, kurā mūsu individualitāte sāk zaudēt savas robežas un tiecas tuvoties universālajam vai visuma prātam. Jogas praktizētāji, kas ir pietuvojušies šīs dimensijas aktivizēšanai, piedzīvo biežus dziļas gudrības, intuīcijas un skaidrības brīžus, kuri nenāk no ārpuses, bet iekšpuses, pa taisno no dvēseles. Parasti vairumam jogu šis apvalks ir dominējošais, tāpēc mēs ar lielu interesi klausāmies viņu stāstītajā, jo viņi zina īsto patiesību par pasauli un lietām, tā nenāk no grāmatām, bet no paša gara pieredzēm un insaita.

Tiek uzskatīts, ka mistiskās čakras ir meklējamas tieši šajā – psihiskajā dimensijā. Kā arī mūsu uzkrātās Karmas, Samskāras (pieredzes) un Vasanas (slēptās tendences) mājo tieši šajā apvalkā, līdzīgi kā visa ģenētiskā informācija mūsu DNS kodā. Šis apvalks saglabājas pat pēc tam, kad fiziskais ir pārstājis eksistēt. Tieši šajā apvalkā esošais karmiskais materiāls ir iemesls reinkarnācijai. Tiesa, sasniedzot šo dimensiju, karmu ietekme praktiski vairs nedarbojas un cilvēks ir brīvs no tās važām. 

Kad ar jogas Āsanām, Prānajamu un meditāciju esam aktivizējuši visus trīs zemākos apvalkus – ķermeni, enerģiju un prātu, tad arī šī psihiskās gudrības apvalks aktivizējas pats no sevis – intuīcijas un apskaidrības, gaišredzības signāli uzpeld arvien biežāk.

Jogas prakses – Samyama – dziļa un ilgstoša meditācija.

5. Garīgais ķermenis/svētlaime

Pēdējais un pats smalkākais ķermenis tiek dēvēts par Ananadamaya Kosha. Šis ir pēdējais apvalks, kas sedz mūsu parasto būtību no mūsu esības centra – gara vai precīzāk, dvēseles.

Šis ķermenis parasti tiek tulkots angliski kā Bliss body – svētlaimes ķermenis, jeb drīzāk stāvoklis. Tikai šajā dimensijā mēs pa īstam varam piedzīvot savu dvēseli, līdz tam tā nav ne redzama, ne sajūtama, ne piedzīvojama. Tāpēc sasniedzot šo dimensiju, var teikt, ka praktikants ir nonācis pie jogas gala mērķa – brīvības un apskaidrības. Viss ir saprasts un skaidrs. Pasaulīgā dzīve vairs nespēj nekādā veidā ietekmēt cilvēka iekšējo mieru un skaidrību. Pieskarties šim apvalkam nozīmē piedzīvot to, ko meditācijā dēvē par Samadhi. Te vairs nedarbojas mūsu prāts, bet tikai tīra apziņa, un tas ir tīras svētlaimes stāvoklis. Neaprakstāms, bet piedzīvojams!

Šīs apvalks nav nekādi ietekmējamas. Kā un kas, vēl svarīgāk, kad tas aktivizējas, aizvien vēl paliek noslēpums pašiem jogiem. Tiesa, Mantru skaitīšana var ietekmē šo ķermeni. Mantras ir vienīgā jogas prakse, kas darbojas pretējā virzienā, proti, no garīgā ķermeņa uz fizisko. Visas pārējās prakses ir veidotās tā, lai mēs aktivizētu vienu apvalku pēc otra virzienā uz šo garīgo dimensiju.

6. Dvēsele

Atsevišķos jogas tekstos, proti Šiva Agamas, jeb dieva Šivas pielūdzēju tantriskajos tekstos tiek pieminēts arī 6. apvalks, un tas ir Atmamaya Kosha. Atma ir mūsu dvēsele. Aiz dvēseles vairs nekādu apvalku nav, pati dvēsele nav apvalks, bet tā nav arī galējā pietura. Tikai tad, kad šī individuālā dvēsele saplūst ar universālo garu, tad ir notikusi pēdējā darbība, kas cilvēkam savā evolūcijas ceļa jāšķērso no pasaulīgā uz garīgo. Tas ir arī katras dvēseles pamatuzdevums un iemesls reinkarnācijas aplim, lai cilvēks šo saprastu un piedzīvotu. Jogs, sasniedzot šo dimensiju, tiek dēvēts par Siddha – perfekto radījumu, tik pat kā dievs ar spējām piedzīvot visu iespējamo un neiespējamo.

Meditācijas nozīmīgums Koshu attīstīšanā

SO HAM saulgriežu novēlējums

Visus šo apvalkus kopā satur un enerģijas transference no viena uz otru notiek ar prānas starpniecību. Tas nozīmē, ka ja jums pietrūkst spēka, tad prāna tiek paņemta no mentālā vai prāniskā apvalka un nogādāta fiziskajam ķermenim aktivitātes veikšanai, vai arī otrādi – fiziskā enerģija tiek konvertēta mentālajā spēkā.

Kad mūsu garīgā attīstība aktivizē psihisko jeb gudrības ķermeni,  esam paveikuši būtiskāko darbu un mūsu atkarības, pieķeršanās materiālajai pasaulei vairs nespēj novērst no mūsu mērķa – piedzīvot harmoniju, laimi un brīvību. Katram no mums dzīvojot pasaulīgo dzīvi, ir iespējams un pat uzdevums, vēl vairāk, apslēptas dziļas ilgas šo ceļu mērot un nonākt galapunktā. Viss, kas mums ir jādara, ir jāsaglabā veselīgs balanss starp materiālo un garīgo dimensiju un jāatrod laiks meditācijai – sevis izzināšanai, tas arī viss noslēpums!

 

Atslēgas vārdi: Koshas, ķermenis, smalkais ķermenis, prāna, dvēsele, gars, joga, prāts, enerģija, intuīcija, skaidrība, Atma, astrālais ķermenis, Annamaya, intuīcija, psihe, Samadhi, Šiva, Karma, Vasanas, Samskaras,

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?