negatīvās emocijas

Jogas teorija. 6 mūsu prāta “nedraugi”. Kāpēc mūs tik viegli pārņem negatīvās emocijas?

Read Time:9 Minute, 1 Second

Samskāras. 6 mūsu prāta “nedraugi”

Vai es kādreiz dzīvē saskāries ar situāciju, kad pēc labas jogas vai meditācijas sesijas jūties mierīgi, harmoniski un pacilāti? Esi jau esi…, bet tad, vienā mirklī kāda situācija, kāds nejauks humanoīds, 🙂 vai kāda nepatīkama emocija/atmiņa šo jauniegūto mieru vienā mirklī aizēno? Bladāc…. un miers ar harmoniju ir prom, tas ir izgaisis kā tāds ziepju burbulis?!?! Ja esi, tad noteikti esi arī aizdomājies, kā tas tā nākas, ka es taču tikko biju tik dziļā miera stāvoklī, starojošs, gatavs apskaut visu zemeslodi vai pat Visumu, bet tad… te tev nu bija! 👿 😔 😬😖🤯🥴 Šajā rakstā atradīsi atbildi uz šo jautājumu!

Jogas literatūrā jūs bieži saskarsieties ar vārdu Samskāra (bet nejauciet to ar Samsāra – ciklisko darbību atkārtošanos jeb pārdzimšanas apli). Samskārai nav īsti atrodams analogs vārds latviski, bet vistuvāk tas būtu paradums, ieradums, arī prāta stāvoklis, jeb noteiktas uzvedības kopums. Kaut kas, kas mums liek reaģēt, rīkoties, uzvesties pēc noteikta scenārija – automātiski, neapzināti un paredzami. Mēs varam dod sev uzstādījumu būt labiem un jaukiem, bet pie pirmās sarežģītās situācijas tas viss pagaisīs un mūsu mūžsenie ieradumi ņems virsroku. Ja esi apzināts, tad būsi to jau sen kā pamanījis!

negatīvās emocijasIr dažādas Samskāras –  tādas, ko mums iemāca vecāki, piemēram, nespēlēties ar sērkociņiem, nemelot, klausīt… Tad ir tādas, kuras mums iemāca sabiedrība, skola, draugi… Bet ir Samskāras, kas mūs jau pavada piedzimstot, tā teikt ir ar mums jau pēc noklusējuma. Tieši tāpat kā mūsu ķermenis ir jau definēts –  2 rokas, 1 deguns, 2 kājas, 1 mute, 2 acis…. Tieši tāpat arī mūsu prāts jau ir kondicionēts jeb veidots noteiktā veidā. Šeit varu jūs apbēdināt un tai pat laikā apgaismot par to, kāpēc tik ļoti mums visiem patīk un padodas būt negatīviem, bet būt pozitīviem, radošiem un mīlošiem – ne tik ļoti. Un tas ir tāpēc, ka mūsu prāts ir “saņēmis bonusā” 6 “draugus”, kas vienlaicīgi ir arī mūsu lielākie “nedraugi”!!! Un šis sešinieks ir:

  • Kama jeb kaislības;
  • Krodha jeb dusmas;
  • Lobha jeb alkatība;
  • Moha jeb maldi;
  • Mada jeb augstprātība
  • Matsarya jeb skaudība!

Pozitīvās un negatīvās Samksāras

negatīvas emocijasLūdzu, tikai nesakiet, ka jums nav pazīstama neviena no šīm īpašībām?! 🙂 Ir jau ir, vai ne? Ir, jo tās mums ir iebūvētas un, diemžēl, izpaužas mūsu dzīvē, darbībā, attiecībās un domu plūsmā. Ja neticat, tad paskatāties uz saviem bērniem vai citu bērniem dārziņā vai pagalmā. Ja kādam ir lielāka mašīna – augstprātība un skaudība; ja kāds nedabon, ko grib – dusmas; ja kāds var pievākt visas mantiņas un tā arī izdara – alkatība. Tas viss viņiem no kurienes? No mums? Nē, mēs taču esam “labie” un pat ja mums ir šīs īpašības, mēs tās cenšamies slēpt un nerādīt bērniem. 🙂 Un tomēr mazajos cilvēciņos šis ir labi pamanāms, vai ne tā? Noliegt šo būtu ignorēt realitāti un dzīvot iedomu pasaulē!

Jā, tās īpašības mums nāk bonusā. Protams, ir cilvēki, kuriem dominē viena vai otra kvalitāte, ir cilvēki, kuriem šīs īpašības parādās pavisam maz vai nemaz – tas viss būs atkarīgs no garīgās izaugsmes,  apzinātības un karmas materiāla. Un tieši tāpēc mums ir tik liela nosliece uz negatīvām izpausmēm, lai kā arī mēs to censtos slēpt, neredzēt un neatzīt!

Un diemžēl ar pozitīvajām īpašībām – iejūtību, cēlsirdību, mīlestību, līdzcietību, izpalīdzību – tās visas mums ir jāiemācās, tās nenāk “pēc noklusējuma” reizē ar piedzimšanu. Diemžēl! Tās mums ir pašiem jāiemācās un jāintegrē ikdienas dzīvē. Jārada pašiem šīs pozitīvās Samskāras – kā noturīgi paradumi! Tas nav viegli, vai ne?

“Nedraugi” domu pamatā

Samskāras ir iemesls tam, kādēļ mūsu prāts visu laku ir “pilns ar domām” – ja uzmanīgi paanalizēsiet to saturu, tad secināsiet, ka teju vai visu domu pamatā ir kāda no šīm sešām Samskārām.  Vai esat aizdomājies, kāpēc pēc meditācijas un jogas nodarbībām jūtamies tik labi, tik mierīgi, tik priecīgi un apskaidroti, tomēr jau pēc stundas, divām vai pēc dienas atkal esam turpat, saskaroties ar sarežģītām situācijām un cilvēkiem? Gluži vienkārši prāta programma jeb Samskāra ir palikusi, to nevar izdzēst ne ar Āsanu, ne Prānajamu un pat ne ar īsām meditācijām. Tas ir atsevišķs darbs! Darbs ar savu uzvedību un savu prātu, to vērojot un pamazām padarot savu uzvedību un reakcijas apzinātas!

Padomi darbam ar Samskārām

skaidrs prātsTagad, lai viss neliktos tik bezcerīgs, piedāvāju iepazīties ar Bihāras jogas skolas patreizējā vadītāja Svamī Nirandžananadas izstrādāto tehniku, darbam ar šīm 6 negatīvajām īpašībām.

  1. Kama – kaislības, vēlmju piepildījums.

Vēlmes piepildīt ir ļoti cilvēcīgi, taču, kad esam kaislību varā, tad cilvēcīgumu grūti saglabāt. Tajos brīžos dzīvnieciskās tendences ņem virsroku, kas sagādā daudz ciešanu mums un apkārtējiem. Tāpēc mums tiek piedāvātas 2 tehnikas – Manahprasad jeb kultivēt apmierinātu un priecīgu prāta stāvokli, kaut vai 1 minūti dienā, regulāri palielinot šo laiku, līdz tās jau kļūst par stundām. Ja prāts ir priecīgs un apmierināts, kaislības atlaižas.

Otra tehnika ir Japa jeb Mantru skaitīšana. Kaut vai 10 minūtes dienā. Šīs 10 minūtes palīdzēs mūsu prātu virzīt uz iekšu, atpūtināt un iztukšot no kaislībām! Un vismaz uz brīdi distancēties no tām. Vēl mēs varam kaislības virzīt lietderīgā un labvēlīgā virzienā, piemēram, attīstot sevī kaislību uz meditāciju un jogu, mākslu vai kādu citu radošo aktivitāti.

  1. Krodha jeb dusmas un agresija.

Kas mums rada dusmas un agresiju? Nepiepildītas vēlmes un frustrācija. Kāds nav rīkojies vai darījis mums pa prātam. Rīki dusmu mazināšanai ir Kshama jeb piedošana. Cik daudziem no mums šī īpašība piemīt? Vai mēs spējam piedot un tādējādi aiztaupīt milzum daudz ciešanu – savu un līdzcilvēku!?

Otrs rīks ir Namaskara jeb cieņa pret citiem cilvēkiem un jebkuru dzīvu būtni, tai skaitā dūcošo odu, kurš vasaras vakarā neļauj mums nodoties meditācijas kaislībām! 🙂 Ja ir cieņa, dusmas izgaist. Galu galā, mēs visi esam saistīti un veidoti pēc augstāko spēku ieceres – tad par ko “cepiens”? Dusmas ir mūsu ugunīgas dabas izpausme, bet mēs šo “dusmu uguni” varam virzīt lietderīgā un civilizēta virzienā, tad tā pārtop par degsmi un tā jau ir pozitīva kvalitāte!

  1. Lobha jeb alkatība.

joga sutras - kā daebojas prātsVēlme sagrābt vairāk un vairāk – vairāk naudas, varas, popularitātes, sekotāju vai jebko, kas šķiet tā vērts! Tā ir alkatības esence. Mūsdienu sabiedrībā šis ir īpaši izteikti, – ka tik man ir vairāk nekā kaimiņam, kolēģim, pat ģimenes loceklim! Tā ir alkatības izpausme un to mēs redzam ik uz stūra! Mūsu sabiedrībā ir novērojami ļoti daudzi personāži, kuri acīmredzot nav lasījuši pasaku par vērdiņu…

Tehnikas darbā ar šo īpašību ir Indriya Nigraha jeb maņu orgānu menedžments. Sevišķi acīm, lai tās visu dienu nepavadītu telefonā, datorā vai TV; mēlei, lai rūgtā dzīve netiek kompensēta ar šokolādes kēksiņiem 🙂 un tamlīdzīgi. Maņu orgānu kontrole ir īpaši būtiska arī meditācijas laikā.

Otrs rīks ir Danti jeb prāta menedžments – ko mēs tajā ielaižam, no kā mācamies, ar kādu saturu piepildām? Arī to var apzināti ietekmēt. Un rezultāts būs tāds, ka alkatība mazināsies un mums nebūs jāpiedalās šajā psihotiskajā žurku skrējienā pēc naudas, varas un slavas – sacensībā, kurā neviens nekad neuzvar!!! Mēs varam arī alkatību iegriezt pozitīvā un pat garīgā virzienā – kā alkas pēc garīguma, garīgās attīstības, apskaidrības…

  1. Moha jeb maldi un nezināšana, arī muļķība.

Mēs dzīvojam maldu un dezinformācijas laikmetā. Ar mums manipulē kā vien vēlas, sākot ar viltus ziņām un spamiem, līdz pat reklāmām un politiskiem  saukļiem. Tie visi ir maldi, kuriem mēs ticam! Bet pats galvenais malds ir un paliek, ka mēs esam tikai šīs vārds, uzvārds un ķermenis. Mēs esam kas daudz daudz vairāk. Ar jogas palīdzību šo varam izprast un tikt no maldiem vaļā! Un tas ir arī vienīgais rīks darbam ar neziņu. Regulāri, pakāpeniski un pacietīgi meditējot un praktizējot īstu jogu, līdz jūs nonāksiet pie apziņas stāvokļa, kurā spēsiet paši patstāvīgi izšķirt, kas ir patiesība, kas meli; kādi ir cilvēku nodomi, kas slēpjas aiz vārdiem un darbiem… Citiem vārdiem – iekšējā gudrība kā risinājums cīņā ar maldiem un nezināšanu!

  1. Mada jeb augstprātība un izredzētības sajūta.

negatīvisms, negācijasŠī ir ļoti viltīga prāta tendence. Pat, ja liekās, ka mēs galīgi neesam augstprātīgi, tad tomēr šī tendence mēdz izpausties neapzināti, nemanot. Kā piemēru varam minēt tā saucamo “profesionālo kretīnismu”, kad kāds cilvēks, kas ļoti labi orientējas kādā jomā, piemēram, IT visus pārējos, kas neprot ne kodēt, ne saslēgt serverus, uzskata par zemākiem un nezinošiem. Tā arī ir augstprātības forma. Nemaz nerunāsim par cilvēku sejas izteiksmēm no smalkām automašīnām!

Tehnika darbam ar šo īpatnību ir Adweshta jeb kopības, komandas sajūta. Vai tā ir ģimene, sporta pulciņš vai meditācijas grupa, – svarīgi saprast, ka mēs neesam katrs par sevi, bet esam visi kopā viens par otru. Ja šī apziņa parādās, tad no kurienes lai rodas augstprātība? Otrs rīks – Maitri jeb draudzīgums. Viss tieši tāpat, jo draudzīgāki esam, jo mazāka varbūtība separēties, atsvešināties un vēlāk kompensēt to ar iedomātu pārākuma sajūtu! Vēl mums var palīdzēt Jogāsanas, kurās mēs liecamies uz priekšu un Mudras, turot plaukstas savienotas un iemācoties paklanīties skolotajiem un arī citiem cilvēkiem. Tas ir labākais ceļš no augstprātība uz prātību!

  1. Matsarya jeb skaudība un greizsirdība.

Šī prāta īpašība ir mums īpaši izteikta, vai ne? Nu tā ir – ko tur liegties! Tā ar mums ir bijusi visu mūžu, īstenībā arī visus iepriekšējos mūžus! 🙂 Tad kā lai no tās tiek vaļā? Te mums tiek piedāvātas šādas prakses: Bhava Shuddhi jeb tīri un patiesi nodomi. Ja esam tīri un patiesi; ja mūsu nodomi nav slēpti un maskēti, egoistisku vēlmju dzīti, tad no kurienes skaudība, no kurienes greizsirdība? Tā neuzziedēs kā tāds tuksneša kaktuss mūsu piemājas dārziņā! Otra tehnika ir kultivēt pacietību jeb Titiksha. Pacietība ir kaut kas tāds, kas mūsdienās praktiski vairs nevienam nepiemīt, vai ne? Mums vajag visu uzreiz ar vienu klikšķi! Arī meditēt mēs vēlamies iemācīties 5 minūtēs? 🙂 Nē, mīļie, bez pacietības nekas nenotiks, ne meditācijā, ne personīgajā dzīvē, un pat ne mīlas dzīvē bez pacietības nekas nebūs, vai ne? Tāpēc te jums tehnika, praktizējam jogu un meditāciju un pamazām pacietība vairosies. Jā, kas tad īstenībā ir meditācija? Tā ir pacietības slīpēšana! 🙂

 

domas meditācijas laikāVisi šie ieteikumi ir domāti, lai mums neveidojas 2 realitātes – meditatīvā/garīgā, kura iestājas uzreiz pēc izdevušās meditācijas sesijas un ikdienišķā/parastā. Darbā ar šīm īpašībām tiek ieteikts ņemt un strādāt ar vienu – dominējošo negatīvo īpašību veselu mēnesi no vietas ikdienas dzīvē, tad ķerties klāt nākamajai. Tādā veidā pusgada laikā visas sešas īpašības būs mazinātas. Tās nepazudīs pavisam, bet mūsu dzīves kvalitāti gan jūtami uzlabos! Izmēģini!

P.S. Interesanti, ka arī Tibetas dzīvo un mirušo grāmatā, kas ir Tibetas budisma esence un ir ļoti radniecīga jogai, tā kā abas disciplīnas lielā mērā ietekmējušās no Tantras, ir pieminēti šie 6 nedraugi. Tibetas budisti tos dēvē par indīgajām negatīvajām emocijām. Un viņiem risinājums ir ļoti īss un vienkāršs – mantra – līdzcietības mantra OM MANI PADME HUM! Te citāts no grāmatas 419 lapaspuses: … “ikvienai no sešām mantras OM – MA-NI PA-DME – HUM zilbēm ir īpaša un varena spēja transformēt dažādus mūsu esības līmeņus. Sešas zilbes pilnībā attīra sešas indīgās negatīvas emocijas, kas ir neziņas manifestācija un kas mudina mūs negatīvi rīkoties ar savu ķermeni, runu un prātu, tādējādi radot samsāru un ciešanas. Ar mantras palīdzību lepnums, greizsirdība, alkas, neziņa, alkatība, un dusmas tiek pārvērstas to patiesajā dabā, sešu budu viedumā, kas izpaužas apskaidrotā prātā.

Prāts, darbs ar negatīvajam emocijām, emocijas, negatīvisms, dusmas, skaudība, alkatība, neziņa, augstprātībā, alkatība, jogas teorija, samskāra, mantras, prāta daba, kā būt pozitīvam, tikt ārā no negācijām,

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?