joga sutras - kā daebojas prāts

Ieskats jogas Bībelē – Patandžali  “Joga Sūtras” – par prāta darbību

Read Time:3 Minute, 27 Second

Pieci prāta stāvokļi

Klasiskais Patandžali jogas teksts “Jogas Sutras” mums vēsta – meditācijas laikā piedzīvotais jogas (savienošanās) stāvoklis nozīmē prāta darbības modeļu apturēšanu… lai apziņa var brīvi plūst. Vai vienkāršā valodā rakstot – prāta aktivitātes vai tā radītā trokšņa apturēšana, lai uzplauktu klusums – tīra apziņa. Šis ir visas jogas un meditācijas pamats. Bet kādi tad ir šie prāta aktivitātes modeļi, kā tie izpaužas? Patandžjali uzskaita 5 prāta/apziņas režīmus (Vrittis).

joga sutras - kā daebojas prātsMaza piebilde – prāts un apziņa nav gluži viens un tas pats. Apziņa ir vērojoša, kas neanalizē, nespriež, nemaldās, nefantazē, nesapņo, neatceras… Apziņa ir aiz prāta. Jogas uzdevums ir apturēt nemitīgo prāta aktivitāti. Jo labāk tas izdodas, jo vairāk “tīrās apziņas”. No šī mēs varam secināt, ka apziņa ir plašāks jēdziens, nekā prāts, jo prāts ir daļa no apziņas, nevis otrādi. Ilustratīvi mēs šo varētu aprakstīt kā Saules aptumsumu. Saule – apziņa; Mēness –  prāta aktivitāte, tas ir domu nepārtrauktas plūsmas process. Kad domu straumes aprimst – Mēness pabīdās sāņus, parādas Saule – tīra, klusējoša, vērojoša apziņa. Un tā kā Saule ir visu laiku tur bijusi, pat aptumsuma brīdī, arī apziņa ir visu laiku klātesoša.

Tad kādi ir šie prāta modeļi vai modifikācija? Jebkurā mirklī, pat tagad, kad jūs lasāt šo tekstu, jūsu prāts ieņem vienu no 5 stāvokļiem.

  1. Pramana. Prāts nodarbināts ar patiesām zināšanām – patiesību. Bet tās ir tikai mainīgās patiesības. Šodien kāds ir valsts prezidents, kuru visi sveic un godā, bet rīt jau par prezidentu ievēl kādu citu, un iepriekšējo neviens vairs negodā, pat roku nespiež. Kur te īsti ir patiesība? Tā ir ar to mainīgo realitāti. Vēdās šo dēvē par Mayu – ilūziju, kas mums precīzāk būtu jāsaprot kā mainīgā patiesība. Vēdas uzskata, ka nemainīgs ir tikai gars, tīrā apziņa. Tā nekad nemainās, mainās notikumi, laiks, cipari bankas kontā, dzīves.

 

  1. Viparyaya. Maldi. Prāts, kas maldās. Prāts, kas ir pilns ar “fake news. Arī mūsu pašu maldi par to, kas mēs esam vai neesam, maldi par citiem cilvēkiem, kas gandrīz vienmēr pēc laika izrādās ir tiešam bijuši maldīgi, bet sākotnēji, mums tā likās tīra patiesība. Galējā izpausmē fobijas, paranojas, murgi… tas viss šeit ietilpst. ”Patiesības” bez reāla pamata.

 

  1. Vikalpa. Iedomas vai fantāzijas. Mūsu fantāzijas un dažkārt arī bailes par rītdienu, vai arī vienkārši sapņi, kas nekad nepiepildās, jo pats sapņošanas process atņem laiku to īstenošanai. 🙂 Nekas slikts, dažkārt noder, pat meditācijas laikā, tomēr Patandžali arī šo pieskaita pie prāta aktivitātes, kura jāaptur.

 

  1. Smriti. Atmiņās iegremdējies prāts. Zemapziņā nogrimuši notikumi, kas turpina dzīvot mūsos, kā tādi zemes pavadoņi, ne tikai sapņos, bet arī ikdienā. Un ne tikai dzīvot, bet arī ietekmēt mūsu rīcību, uzvedību, emocijas… Cik šeit daudz ir tagadnes? Tieši nulle. Interesanti, ka autors šo atmiņas funkciju definē kā notikuma pieredzes nespēju aizbēgt no prāta valgiem. Tā ir noķerta un paliek sagūstīta prātā atmiņas formā.

 

  1. Nidra – miegs. Sapņojošs prāts. Par neracionālajiem un neloģiskajiem sapņiem mums viss ir diezgan skaidrs. Cik bieži sapņojam par notikumiem, kuri notika pirms desmitiem gadu? Kāds šim sapnim vispār sakars ar šodienas realitāti? Arī šis ir prāta modelis, kas novērš no patiesības ieraudzīšanas. Galvenā atšķirība no iepriekšējiem 4 prāta stāvokļiem – šajā izpaliek apzināts klātesamības moments. Sapnī mēs neapzināmies, ka sapņojam, tiesa ir cilvēki un jogi, kas pat sapnī spēj saglabāt zināmu vērības līmeni.

 

Tāds, lūk, ir mūsu prāts “pašdarbības režīmā”. MEDITĒT, NOZĪMĒ PAMANĪT, IERAUDZĪT UN SAPRAST ŠO PRĀTA DABU. Tad pakāpeniski apturēt šos procesus, vai drīzāk, kļūt vienaldzīgam pret prāta “nonstop ballīti”, lai nonāktu tuvāk nemainīgajai patiesībai, ko Vēdās dēvē par Brahman, jogā un Sankijā par Purusha, bet Tantrā par Shivu. Mēs to varam dēvēt par universālo apziņu vai nemainīgo garu, bet ja esat kristietis, tad par Dievu.

Kā apturēt prāta darbību?

Nākamajās sutrās Patandžjali iepazīstina ar metodēm, kā šo prāta aktivitāti apturēt. Un te ir 2 piegājieni. Abhyasa – regulāra prakse, meditācija un Vairagya jeb nepieķeršanās patīkamajam un nepatīkamajam.

Mūsu prātam ir tendence pieķerties lietām, kas rada patīkamas sajūtas un atgrūst visu nepatīkamo. Šis arī nozīmē, ka nepatīkamais paliks tik ilgi, kamēr mēs pasauli dalīsim divās daļās. Nepieķeršanās nozīmē vairs nedalīt visu  uz pusēm. Tas, protams, nenozīmē, ka tagad būs jāatsakās no ballītēm, ceļošanas un šokolādes – nē, tas nozīmē – ja ir šokolāde – ļoti labi, ja nav – arī labi!

Atslēgas vārdi: Prāts, joga, Patandžali, joga sūtras, jogas gudrības, meditācija, apziņa, tīrā apziņa, vrittis

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Ko Tu par to saki?