Swadhisthana – prieka un izpriecu centrs!
Šo čakru mēdz dēvēt par sakrālo centru. Kāpēc? – nav ne mazākās nojausmas, drīzāk tas ir baudas un izpriecu, nevis svētais centrs. Tulkojumā no Sanksrita latviski tas varētu skanēt kā mājvieta vai atrašanās vieta, vai pat pašizpausmes centrs. Sākotnēji tā ir arī Kundalinī enerģija mājvieta, bet pakāpeniski šis garīgais spēks, izpaliekot nopietnam darbam ar sevi un ļaujoties pasaulīgās dzīves priekiem un baudām, noslīd uz leju, uz 1. čakru. Tā domā tantristi.
Čakras atrašanās vieta, vadoties pēc fiziskā ķermeņa kartes ir krusta kaula apvidū (iespējams tāpēc sakrālais centrs tiek pieminēts), drusku virs astes kaula pašā mugurkaula pamatnē. Tā kā šis centrs atrodas ļoti tuvi pamatčakrai Muladharai, tad bieži vien tie tiek skatīti kopā, jo ir ļoti radniecīgi. Patiesībā, tā ir mūsu visu atrašanās vieta, raugoties no apziņas evolūcijas punkta. Jā, teju vai 90% (cipars ir aptuvens, bet raksturo kopējo proporciju) planētas iedzīvotāju atrodas šajā evolūcija stadijā starp 1. un 2. čakru, tas ir – starp bailēm un drošības meklējumiem, starp izpriecām, ballītēm un atkarībām & nāvīgu garlaicību. 🙂 Tikai reti kuram izdodas pacelt savu apziņas līmeni augstāk – tas prasa darbu ar sevi. Tā ir joga, mīļie!
Seksualitātes centrs
Šis centrs tiek dēvēts arī par seksualitātes centru, tā kā tā atrašanās vieta ir aptuveni attiecīgo orgānu apvidū. Bet šis centrs sasaistīts arī ar karmām un samksārām, jeb mums saprotamākā valodā runājot, ar zemapziņu un instinktīvu rīcību. Te uzkrātas aizmirstās atmiņas no pagātnes un pat iepriekšējam reinkarnācijām. Ne velti viens no čakras simboliem ir naksnīgs okeāns – zemapziņas simbolika. Bet zemapziņa nenozīmē to, ka šī informācija ir nepieejam un noslēgta, tieši otrādi, šīs slēptās tendences un pieredzes vistiešākajā mēra ietekmē mūsu ikdienas dzīvi, rīcību, reakcijas, vēlmes, mērķus, tikai neapzinātā līmenī. Jo, kamēr esam evolūcijas punktā starp šo un 1. centru, pamatā dzīvojam neapzināti, darbības ir automātiskas, reakciju un pretreakciju formā. Un šo uzvedību nosaka iepriekšējās pieredzes – karmas, samskāras un vāsanas.
Kamēr mūsos dominē negatīvas tendences – dusmas, niknums, skaudība, ambīcijas, varas kāre, alkatība, tikmēr šis centrs paliek neattīrīts un neaktīvs, dzīvi diktē izdzīvošanas, paēšanas, pārošanās, izpriecu un varbūt arī ambīciju, naudas pelnīšanas instinkts, kas, kā mēs noskaidrosim rakstā par Muladharu, vairums gadījumu nav nekas cits kā izdzīvošanas un nedrošības meklējumu izpausme. Vārdu sakot, garīgajam procesam nav vietas tikmēr, kamēr neesam pacēluši apziņu virs šī centra. Parasti šādi cilvēki (Muladharas un Svadhistanas) nemaz nedomā par meditāciju vai jogu, varbūt vienīgi aiz ziņkārības, vai tāpēc, ka viņiem tas liekas “stilīgi”, bet noteikti ne iekšēju ilgu un garīgas izaugsmes meklējumu vadīti!
Mūsu tumšā puse
Šī centra aktivizēšanās, parasti saistīta ar nepatīkamiem procesiem un pārdzīvojumiem. Emocionālie un psiholoģiskie konflikti, neirozes, nejaukās rakstura iezīmes, kas neļauj Kundalinī aktivizēties un izdurties cauri Svadhistanai, ir jāatbrīvo, tos pārdzīvojot un atlaižot. Savādāk nekādi – visa psihiskā enerģija tiks patērēta šo nepatīkamo momentu noglabāšanai neapzinātajā, tā, lai par tiem nav jādomā! Es teiktu, ka šis varētu būt viens no iemesliem, kādēļ tik daudzi cilvēki interesējas ar jogu, bet reti kurš no viņiem turpina un attīstās. Gluži vienkārši saskaršanās ar nepatīkamo savu dabas pusi ir biedējoša, tur vajadzīga drosme. Un tā ir klasiska Svadhistanas cilvēka pazīme – pievilkt un pavilkties uz patīkamo, visu nepatīkamo atgrūst vai izvairīties no tā!!! Nav labāka piemēra šīs domas ilustrēšanai, kā ballīšu un tusiņu cilvēki un viņu dzīves veids. Ballīte kā galvenais dzīves notikums, – parādīt sevi, patusēt, iedzert, izklaidēties, būt kompānija ar līdzīgi domājošiem, lustēties, – viss super, bet tad, otrā dienā kas notiek? – daba visu saliek pa vietām – un kāpumam seko smags kritums mentālo, morālo, fizisko paģiru un nospiesta garastāvokļa un nāvīgas garlaicības formā. Vai tad tā nav? Jo vairāk tu bēdz no nepatīkamā, jo biežāk un intensīvāk tu ar to saskaries – dabas likums un Svadhistanas īpatnība!
Darbs ar Svadhistanu nav viegls, un atzīšu, ka mēs mūsu nodarbībās praktiski nekad neesam saskārušies un visticamāk arī nesaskarsimies ar praksēm Svadhistanas atmodināšanai, jo nevēlos uzmodināt jūsos tumšo, tamasisko dabas pusi. Tiesa, vienā brīdī šīm procesam būs jāpieskaras visiem, un tam gājuši cauri arī svētie, tai skaitā Buda, kuru sēžot zem Bodhi koka kairināja visneiedomājamākie dēmoni un dievietes – pavedinātājas! Simboliski šī Budas epizode atbilst Svadhistanas caurduršanai.
Seksualitātes evolūcija cauri čakrām
Atšķirībā no Mūladharas čakras, kur sekss pamatā ir drošības meklējumi, tas ir instinktīvs, Svadhistanā tā ir tipiska otra cilvēka izmantošana savas baudas gūšanai. Fokuss ir uz sevi, ne partneri vai kopdarbību! Manipurā sekss ir varas un iekarošanas jautājums – “kurš te būs galvenais”? Un ar varu es te nedomāju tikai muskuļus un spēku, bet arī skaistumu un viltību – kā varas instrumentus! Tikai Anahatā seksa kvalitātei pievienojas garīgums un mazinās egoisms, Anahatas evolūcijas līmenī sekss ir par došanu, svarīgāka ir partnera bauda, ne sava, līdz ar to parādās došanas, ziedošanās un ego burbuļa mazināšanās tendences, kuras turpinās ar katru nākamo centru. Abiem partneriem esot Anahatas attīstības līmenī, svētlaime tiek piedzīvota ne tik daudz seksuālajos orgānos jeb Muladharā un Svadhistana čakrās, bet sirdī, smalkajā sirdi – Anahata čakrā. Tā jau ir pavisam cita seksuālā un, jā – arī garīgā pieredze.
Višuddhi sekss ir par abpusēju kvalitāti un pat garīgu pieredzi, tas jau ir gandrīz tantriskais jeb garīgais sekss, bet Adžņā seksa var arī vairs nebūt, abiem partneriem saprotot tā nevajadzīgumu, bet Sahrasrarā tas tiešām vairs nenotiek starp diviem cilvēkiem, bet gan starp Shivu jeb apziņu un Šaktī – enerģiju un iekšējo dabu, pašā cilvēkā. Šis bija stipri teorētisks skatījums, bet pamatdoma ir tieši tāda! Katrs pats var salīdzināt un aptuveni saprast savu evolūcijas pakāpi.
Seksuālās enerģijas menedžments
Pārvaldīt šo centru nozīmē pārvaldīt savu seksuālo enerģiju. Pārvaldīt, nozīmē nešķērdēt šo spēku pa labi un kresi. Ne velti jogā ir divi virzieni – ģimenes cilvēku joga un seksuālo attiecību atturībnieku joga. Patiesībā visa joga, ko mēs zinām, ir ģimenes cilvēkiem, proti, tiem, kas nav atsacījušies no pasaulīgās dzīves, tai skaitā seksuālās. Celibāta ieturētājiem ir citas prakses un tās mums nekad neviens nemācīs, tās praktiski nav pieejams ikdienišķiem praktizētājiem.
Lai Kundalinī caurduru šo centru, seksam un baudas lietām jābūt kontrolētam, ne atkarīgu veicinošām. Klasiskais brunču mednieka tips ir nekas cits kā Svadhistanā iestrēdzis indivīds, kura evolūcija ir iepauzēta, tātad savā dziļākajā būtībā cilvēks ir nelaimīgs, un lai kompensētu šo iekšējo tukšuma un vientulības sajūtu, tā tiek aizstāta ar sīkiem baudas un tuvības brīžiem, kuriem seko ilgstoša neapmierinātība. Tāpēc joga atzīst seksualitāti, bet tikai samērīgā intensitātē, ar vienu partneri, tā lai neveidojas atkarības. Te gan jāuzsver, ka seksuālās vēlmes ir jāapmierina, savādāk tās transformēsies “liekajā svarā” (viena neiegūta bauda tiek aizstāta ar citu – pieejamāku), perversijās vai depresijā, kas atkal jau ir šķērslis ne tikai garīgajam procesam, bet arī ikdienas dzīvei.
Ferrari vietā skrejritenis
Būsim godīgi, mums sekss un orgasms ir augstākais pieejamais stāvoklis pagaidām, bet tas ir gaužām īss un tam seko milzīgs enerģijas kritums. Tiesa, te ir arī kaut kas garīgs, – mēs izplešam savas robežas, mēs piedzīvojam to, ka esam kas vairāk nekā tikai miesa un ķermenis. Ne velti atsevišķās Tantras praksēs dzimumakts tiek izmantos apskaidrības sasniegšanai, jo galu galā apskaidrība nozīmē savienot savas iekšējās enerģijas ar augstāko apziņu, tas ir Shiva un Shakti savienošanās. Jogs, kurš ir piedzīvojis šo garīgo savienošanos, atrodas pastāvīgā svētlaimes stāvoklī. Un uz šī stāvokļa fona sekss ir kas gaužām nenozīmīgs. Tas ir kā Ferrari aizstāt ar skrejriteni…
Čakras simbolika
Bet atgriežoties pie čakras, parasti to attēlo kā oranžas krāsas lotosa ziedu ar 6 ziedlapām. Kāds varētu jautāt, kādēļ šie lotosa ziedi, kā tie rodas un vēl uzzied mūsu ķermenī? Lotosa zieds ir tikai simbols, jo tā saknes atrodas dubļos zem ūdens – simboliski 1. un 2. čakra, tā kāts atrodas ūdenī, jeb zem ūdens – simboliski – Manipura un Anahata, bet pats zieds ir dubļu un ūdens neskarts – Višuddhi un Adžņa, un, ja vēl tas ir uzziedējis – tad Sahasrara!
Bet tomēr lotosa zieds nav nejauši izvēlēts: kad katrs no centriem aktivizējas, piemēram Svadhistana, tad cilvēki dziļā meditācija stāvoklī, savā apziņas centrā, aizvērto acu priekšā redz gaismas un krāsas, ieskatoties uzmanīgāk Svadhistanas prāniskais centrs izmetīs oranžus toņus, un kaut ko līdzīgu ziedam ar sešiem ziedlapām, – to visu rada prāna. Un kā jau mēs noskaidrojām iepriekš – prāna ir enerģija un enerģijai piemīt gan krāsa, gan forma, gan skaņa… Tas pats attiecas uz pārējām čakrām, – visus šos ziedus, krāsa un ziedlapas rada prāniskās enerģijas izsviešana no konkrētā centra. Katrā centrā krāsa nedaudz atšķiras un arī ziedlapu skaits, jo katrā centrā enerģija vibrē citā frekvencē.
Saistība ar fizisko ķermeni
Svadhistana ir cieši saistīta ar garšas maņu orgānu jeb Jnanendriyu (par Jnanendriyam lasi te) – mēli un attiecīgo Karmendriyu – dzimumorgāniem. Bidža Mantra ir Vam. Saistītais pamatelements – ūdens, ko čakras mandalā simbolizē okeāns un pusmēness. Saistītās dievības Višņū un dieviete Rakini – dārzeņu un augu dieviete. Ne velti veģetārā diēta ir daļa no Svadhistanas atmodināšanas Sadhanas. Čakra ir saistīta arī ar radošumu, fantāzijām, spēju gūt prieku un baudas no dzīves, entuziasmu, pašpārliecinātību un jau minēto sugas turpināšanas pamatinstinktu.
Pazīmes, kas varētu liecināt par blokiem šajā centrā:
- Humora izjūtas trūkums un radošuma deficīts,
- Saspringums ķermenī, sejā, kustībās,
- Nespēja priecāties par dzīvi,
- Pastiprināta un nevietā izjusta vainas sajūta,
- Nespēja izrādīt emocijas, ieinteresētību, atvērtību,
- Seksuālās dzīves traucējumi, nespēja atvērties tuvībai,
- Seksuālais “atsalums” vai taisni otrādi – apsēstība ar domām par seksu,
- Joki un anekdotes, sarunu tēmas par un ap tikai un vienīgi šo seksa tēmu,
- Apsēstība ar saldumiem, ekstrēmo sportu, atkarības,
- Sāpes ķermeņa apakšdaļā, dzimumorgānu apvidū,
- Nieru un dzimumorgānu, urīnceļu un dzemdes kaites,
- Paranoiskas bailes vai nepatika no ūdens.
Pazīmes, kas varētu liecināt par veselīgu čakras funkcionēšanu:
- Radošums, atraisītība, smaidīgs un dzīvespriecīgs skatiens,
- Līdzsvars seksuālajās attiecībās,
- Spēja tvert dzīvi un priecāties, nenonākot atkarībās,
- Brīva, plūstoša un viegla emociju izpausme, jutekliskums,
- Viegli komunicējama, atraisīta personības izpausme,
- Pašpārliecinātība,
- Emocionāls siltums, atvērtība, komforts ķermenī,
- Bezbailība attiecībās ar ūdeni, interese par ūdenspriekiem, ūdenssportu,
- Savu vēlmju, vajadzību, un arī slēpto tendenču izpratne, apzināšanās un pieņemšana.
Atslēgas vārdi: čakra, čakra svadhistana, swadhisthana, sakrālais centrs, sekss, seksualitāte, Buda, Šiva, prāna, čakru krāsas, prieks, baudas, seksuālā attīstība, brunču mednieks, dzimumdzīve, saspringums, atraisītība, pašpārliecinātība
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating