Muladhāra
Mooladhara ir pamatčakra, – tieši to tulkojot no Sanskrita nozīmē vārds “moola” – pamats, sakne. Centrs ir cieši saistīts ar zemes pamatelementu un reprezentē to, cik labi mēs esam vai neesam “iesakņojušies” savā dzīvē. Vai esam sapratuši un pieņēmuši šīs pasaules noteikumus un likumus, spējam tiem adoptēties un būt apmierināti ar dzīvi, vai tomēr nē!
Garīguma starta punkts
Muladhāra ir pati pirmā “lielā” čakra, kas atrodas zem mugurkaula sākuma, pārējās izkārtojušās virs šī centra. Jāpiezīmē, ka precīza punkta atrašanās vieta atšķiras vīrieša un sievietes ķermenī, bet runa ir par ķermeņa lejasdaļu pie mugurkaula pamatnes, zem astes kaula.
Šim centram tiek pievērsta īpaša uzmanība, tā kā jogā pieņemts uzskatīt, ka no šejienes sākas garīgās atmošanās process. Tieši šeit ir paslēpies mūsu slēptais potenciāls, ko dēvē par Kundalinī. TE SĀKAS MŪSU CEĻŠ NO INSTINKTĪVAS UZVEDĪBAS UZ AUGSTĀKIEM APZIŅAS, UZVEDĪBAS UN EVOLŪCIJA STĀVOKĻIEM. Tiesa, dažādās garīgajās disciplīnās domas šajā jautājumā dalās. Nu piemēram, budistiem pamatčakra ir Manipura. Te nav nepārvaramu pretrunu, gluži vienkārši budisti uzskata, ka līdz cilvēka apziņa nav evolucionējusi līdz 3. čakrai, cilvēks nav piemērots garīgām praksēm, tas arī viss. Viņš vēl nav īsti kļuvis par cilvēku, jo instinktīvas un dzīvnieciskās dziņas dominē.
Savukārt atsevišķās tantrās tiek uzskatīts, ka garīgais potenciāls sākotnēji atrodas pat zem Muladhara čakras, proti, ir vēl arī 7 zemākās čakras, kuras meklējamas dažādos kāju punktos, kur pati apakšējā – Patala atrodas pēdās. Tiesa, šīs 7 “apakšējās” čakras nav saistītas ar cilvēka evolūciju, bet mūsu iepriekšējām evolūcijām, sākot no minerāliem līdz dzīvniekiem. Jā, kaut kad ļoti ļoti sen mēs jeb mūsu apziņa bija iesprostota oļa, koka un kukaiņa formā. Pagāja daudzi miljoni gadu līdz mūsu apziņa evolucionēja līdz cilvēka līmenim, tā kā tā ir liela priekšrocība un arī pienākums dzīvot cilvēka ķermenī! Tā uzskata jogi.
No šī izriet, ka jēdzieni elle un debesis nav kaut kādi bībeliski mīti, bet gan realitāte, raugoties no čakru un apziņas evolūcijas skatu punkta. Proti, ja mēs un mūsu apziņa paliek iesprostota Muladhārā, tad mēs piedzīvojam lielākā vai mazākā mēra “elli” jeb ciešanu un neapmierinātības pilnu dzīvi, bet ja apziņu paceļam līdz Anahatai, Adžņai vai Sahasrārai, tad esam “debesīs” jeb prieka, piepildījuma un nepārtrauktas laimes stāvoklī. ELLE UN DEBESIS NAV ĢEOGRĀFISKAS ATRAŠANĀS VIETAS, BET GAN APZIŅAS ATTĪSTĪBAS STĀVOKĻI.
Čakras simboli
Čakra parasti tiek attēlota kā lotosa zieds ar četrām ziedlapām tumši sarkanā, gatavu ķiršu krāsā. Pie simboliem vēl jāpiemin dzeltens četrstūris, kas ir zemes elementa jantra; sarkans uz leju vērsts trīsstūris, kas ir Shakti jeb radošā visumu virzošā enerģija. Un trīsstūra vidū atrodas Lingams jeb ovālas formas pelēks objekts, kas simboliski atspoguļo mūsu smalko ķermeni. Apkārt Lingamam apvijusies Kundalinī čūska, kas atrodas 100% koncentrētā jeb nekustīgā stāvoklī. Interesanti piezīmēt, ka piedzīvojot zināmu Kundalinī čūskas aktivitāti, mūsos tas izpaudīsies kā ļoti spēcīgs, skaidrs un koncentrēts prāta stāvoklis un absolūti sastindzis ķermenis.
Tantrā tiek uzskatīts, ka šajā čakrā Kundalinī atrodas Mahakala stāvoklī – tas ir stāvoklis aiz laika un telpas, dziļā bezapziņas stāvoklī. Atmostoties, Kundalinī spēks ieiet manifestētajā jeb laika un telpas dimensijā. Tas kļūst sasniedzams un piedzīvojams. Un tas izpaužas kā milzīgs garīgais potenciāls, kā apziņas stāvoklis, kurš ir pacēlies virs instinktīvās, neapzinātās, un dažkārt arī dzīvnieciskās uzvedības līmeņa.
Vēl varam piezīmēt Muladhāras vienzilbju jeb Bidža mantru un tā ir Lam, izrunā nedaudz nazāli La(ng)m, kā arī centram piesaistīto maņu orgānu degunu jeb Jnanendriyu – ožas spēju. Viena no pazīmēm, kas varētu liecināt par salīdzinoši aktīvu Muladhāru, ir ožas spējas pastiprināšanās. Bieži šo varam piedzīvot pēc garākas jogas sesijas, kad saasinās oža līdz pat tādai pakāpei, ka iespējams sasmaržot prānas aromātu, kas ir diezgan patīkams.
Arī Dievība Ganeša jeb ziloņcilvēks ir saistīts ar šo centru, kurš simboliski sargā čakrā paslēpto Kundalinī spēku, un “iekšā ielaiž” tikai tos, kuri ir garīgi gatavi evolūcijas procesam. Visi šie augstāk pieminētie elementi ir tikai simboli, kurus izmanto meditējot uz šo centru!
Upanišados ir teikts, ka meditējot uz šo centru, iespējams piedzīvot pilnīgu veselību un absolūtu apmierinātību ar zemes dzīvi, pilnībā to saprotot un pieņemot, nedalot to “labajā” un “sliktajā” daļā!
Prāniskie kanāli un Kundalinī
Muladharā sākas un satiekas trīs ļoti būtiski prāniskie kanāli – Ida jeb Mēness kanāls, kurš ir saistīts ar kreiso nāsi, un Pingala jeb Saules kanāls – saistīts ar labo nāsi. Ar speciālām Prānājāmas praksēm mēs līdzsvarojam šos abus kanālus. Kad tie abi ir līdzsvarā, tad atveras trešais, jeb centrālais kanāls – Sušumnā, kurš vijas cauri mugurkaula smadzenēm. Tas ir brīdis, kad atmostas arī Kundalinī spēks un dažkārt pat nedaudz pakustās uz augšu, nonāk līdz 2. vai pat 3. čakrai, bet tad atkal noslīd uz leju. Meditācijas laikā tas izpaudīsies kā dziļa miera un harmonijas sajūta, ass, fokusēts prāts un zināma knudoņa vai kustības sajūta mugurkaula apakšējā daļā. Tiesa, bieži tā nemaz nav Kundalinī aktivitāte, bet gan pašas prānas intensifikācija, ko jogā dēvē par Pranotthanu.
Pirms prezidenta mašīnas parasti brauc vairākas policijas mašīnas, līdzīgi ir ar šo procesu, – pirms Kundalinī sāk pārvietoties, pirms tam vairākkārtīgi tiek piedzīvota prānas intensificēšanās mugurkaula apvidū. Dažkārt šie procesi tiek jaukti, bet tie jebkurā gadījumā liecina par Muladhāras čakras aktivitāti, kas ir laba ziņa.
Kundalinī un citi “zvēri”
Tā nu ir sanācis, ka Muladhārā dzīvo ne tikai Kundalinī, bet arī citi “zvēri”, piemēram, tamass jeb mūsu inertā un slinkā dabas puse, – bet atšķirībā no Kundalinī, tā ir vienmēr gatava atmosties un izpausties, tikai jautājums vai mums tas ir vajadzīgs? Tā pat šeit ir uzglabāti milzīgi atmiņas “gigabaiti” ar kaislībām, vēlmēm, apspiestām emocijām un jūtām, vainas sajūtu un citas ne pārāk patīkamas mūsu dabas izpausmes! Arī seksualitātes izpausmes, kuras gan vairāk dzīvo 2. čakrā, te arī ir atrodamas, un diktē savu dienas kārtību, ietekmējot ne tikai mūsu uzvedību, bet pat tādas it kā nesaistītas lietas ar šo bioloģisko procesu, kā apģērba, pārtikas, draugu, rotaslietu, tetovējumu un pat mēbeļu un dekoru izvēli. Tiek uzskatīts, ka cilvēki, kuriem šajā centrā ir pārāk liels informācijas sablīvējums – Shakti enerģija te neplūst brīvi un dabiski, parasti ir neirotiska, psihotiska vai pat šizofrēniska rakstura personāži. Tādējādi vēl jo vairāk uzsverot šī centra nozīmi un jogas prakšu labvēlīgo ietekmi uz mūsu mentālo veselību!
Muladharas psiholoģija
Pirmā čakra ir cieši saistīta ar mūsu zemes dzīvi un parasti izpaužas kā tiekšanās pēc materiāliem labumiem, kas nav nekas nosodāms. Tiesa, kad tas iziet no rāmjiem, mēs varam runāt par krāšanas māniju, taupīšanas pataloģijām un slimīgu skopumu. Visu šo savādo psiholoģisko procesu pamatā nereti ir bailes un dabiska tieksme pēc drošības. Jo vairāk es sakrāšu, jo drošāk jutīšos! Un tas attiecas uz visu, jo īpaši naudu. Jūs neticēsiet, bet, ja mēs ielūkosimies Latvijas miljonāru saraktā, tad liela daļā tur esošo cilvēku ir Muladharā fiksētu indivīdu. Jā! Es te nerunāju par īstiem biznesmeņiem, kuri izdomā foršas, radošas idejas un tad tās īsteno, kā piemēram daži IT uzņēmumi vai Printful, utt., bet par politbiznesmeņiem, azartspēļu, dabas resursu ekspluatētājiem un monopolistiem, kuriem radošums un idejas nepiemīt vispār, ir tikai dzīvnieciska vēlme pēc naudas, sagrābt pēc iespējas vairāk, nokost lielāko gabalu, kā tādam krokodilam. 🙂 Tas darbojas, kā drošības kompensācija. Jā, tas ir fakts, to jums apstiprinās arī psihoterapijas speciālisti. Savākt miljonus un vienalga justies nedrošam, bailīgam, un nelaimīgam – tā tas mehānisms darbojas. Tas ir tāpēc, ka Muladhāras domāšana ir saistīta ar zemākiem smadzeņu centriem – iegarenajām smadzenēm, sauktām arī par reptiļu smadzenēm. Ezotēriķu mītā, ka pasauli pārvalda reptiļi, patiesībā ir sava daļa taisnības, jo šie ietekmīgie biznesmeņi, arī daļa politiķu un sociālo tiklu zvaigznes ļoti bieži dzīvo savu reptiļu smadzeņu dominancē. Bet, labi, te mēs iebraucam psiholoģijas un ezotērikas lauciņā… 🙂
Muladhāra un sekualitāte
Jau pieminējām seksualitātes saikni ar Muladhāra čakru, – un tā nav problēma jogas praktizētājam, bet, tas kas ir būtiski, – šos centrus vajag atvērt – lai seksualitāte nekļūst par problēmu vai dzīvniecisko instinktu apmierināšanas process, bet gan process, kas var nest arī garīgas pieredzes. Jā, tas ir iespējams, un tas ir zināms jogiem un nopietnākiem jogs praktizētājiem.
LIEKI PIEBILST, KA JEBKURA PAREIZI PRAKTIZĒT JOGAS PRAKSE, VAI TĀ BŪTU ĀSANA VAI PRĀNĀJĀMA VAI MEDITĀCIJA – TĀS VISAS ATSTĀJ ĻOTI LABVĒLĪGU IETEKMI UZ MŪSU SEKSUĀLO VESELĪBU. Par to varat būt pilnīgi droši, – to apstiprina jebkurš nopietnāks pētījums par šo tēmu. Šos pētījumus var atrast internetā speciālos ar zinātniskajiem pētījumiem saistītos portālos un datu bāzēs! Uzsvēršu, ne parastos tenku portālos, bet zinātnisko pētījumu lapās! ierakstot, piemēram, frāzes “yoga, pranayama, meditation and sexual health research”. Skaidrojums šim faktam ir gaužām vienkāršs – lielākais ienaidnieks mūsu veselībai, tai skaitā reproduktīvajai, ir stress, un jogas prakses, kā jūs visi labi ziniet ir veidotās tā, lai mēs piedzīvotu tieši pretēju stāvokli – mieru un harmoniju! Labi, liksim punktu arī šai kutelīgajai tēmai, par kuru it kā nepieklājas runāt. 🙂
Neparastas pieredzes atmostoties Muladhārai.
Jau pieminēju, ka atmostoties Muladhārai, pastiprinās oža un ir sajūtama prānas intensitāte mugurkaula pamata apvidū. Bet ir arī citi fenomeni pieredzami. Piemēram, tas ko jogā dēvē par astrālo levitāciju. Sajūta ir tāda, it kā ķermenis slīdētu pa grīdu vai nedaudz paceltos, pārvietotos. Protams tā ir tikai sajūta, bet šo sajūtu izsauc astrālā jeb prāniskā ķermeņa pārvietošanās, un tas tiešam arī notiek un to var piedzīvot, tiesa pieredzes velkas ļoti īsu laika sprīdi, tomēr tas ir kas ļoti neparasts un liecina, ka čakrā sākusies aktivitāte. Šo fenomenu izraisa Kundalinī “čūskas” sakustēšanās, kas nedaudz atdala fizisko ķermeni no prāniskā, kurš sāk savu kustību vai šūpošanos. Jā, ir cilvēki, kas šo fenomenu piedzīvo kā šūpošanās vai šūpoļu efektu. Tātad levitācija tiešām notiek, bet tā aprobežojas tikai ar astrālo un mentālo ķermeni.
Citas pazīmes par intensīviem procesiem šajā centrā var izpausties kā izteikta siltuma sajūta čakras apvidū, vai kustības un skudriņu skraidīšana mugurkaula apvidū. To visu rada prānas vai pat nelielas daļas Kundalinī spēka izkļūšana no Muladhāras gravitācijas lauka. Ir praktizētāji, kas piedzīvo šo kustību līdz Manipurai vai pat galvai un Sahasrarai, bet tās ir tikai retas pieredzes, kuras var izzust. Nopietni Kundalinī jogi šo spēku spēj pacelt ar gribasspēka palīdzību apzināti jebkurā laikā un vietā.
Blakusefekti
Nebūtu godīgi noklusēt faktu, ka visiem šiem fenomeniem ir arī ēnas puse, kas izpaužas dažādu apspiestu emociju un jūtu, dusmu, spriedzes, pat naida formā. Mūsu dabas dzīvnieciskā puse mēdz aktivizēties kopā ar šo čakru, tas ir neizbēgams praktikanta attīstības process, kurš ir jāsaprot un jācer uz apkārtējo atbalstu un sapratni, brīdī, kad šie procesi notiek. Tiesa tas ir pārejošs traucēklis, to sauc par mentālo un psihisko attīrīšanos, tā laikā cilvēks no malas var izskatīties nedaudz nelīdzsvarots, mazliet jocīgs, atsvešināts, tomēr, kā jau uzsvēru, tas ir īstermiņa traucēklis, kura laikā tiek pārstrukturizēta uzvedība un noteikti procesi smadzenēs. Svamī Satjananda, kas ir šī un pārējo rakstu iedvesmas un ideju autors, un daudzu jogu guru, skolotājs un iedvesmotājs, atzīst, ka atmostoties šai čakrai viņš savos skolniekos ir novērojis dažādas īpatnības, tai skaitā miega traucējumus un dažkārt bezmiegu, kaislības un intensitātes pieaugums, pļāpīgums var mainīties ar ilgiem un gariem klusēšanas brīžiem, var nez no kurienes uzrasties dziedāšanas vai kāds cits radošs talants, kas iepriekš praktikantam nav bijis raksturīgs. Visu šo faktoru ietekmē jogā tiek īpaši akcentēta Guru, skolotāja vai mentora klātbūtne ejot cauri šīm fāzēm!
Tieši tādēļ, Svamī Satjananda, kas ir © Satyananda yoga un © Bihar yoga izveidotājs, izstrādāja metodi, kas paredz čakru atmodināšanas sākšanu nevis ar pirmo vai otro čakru, kā tas parasti ir un kā loģika prasa, bet gan ar 6. čakru jeb prāta centru – Adžņu. Tieši tādēļ, lai visi šie procesi notiktu ar skaidru un sakārtotu prātu, savādāk process var iestrēgt, praktikants netiks cauri nevienai čakrai, un tādējādi apziņas evolūcija nenotiks, cilvēks paliks sagūstīts instinktīvās un impulsīvās uzvedības valgos. Tūkstošiem jūdžu attālumā no pilnvērtīgas, piepildītas un laimīgas dzīves un garīgās izaugsmes!
Pazīmes, kas varētu liecināt par blokiem čakrā:
- Bailes, panikas lēkmes, fobijas, paranojas.
- Krāšanas mānija, patoloģiska taupīšana, skopums.
- Regulāri vēdera aizcietējumi, arī mentāli un emocionāli “aizcietējumi”, sāpes iegurnī.
- Trauksme, nemiers, depresija.
- Mentālās, fantāziju vai digitālās pasaules dominēšana.
- Samazināta vai palielināta ķermeņa masa.
- Pastiprināts nogurums, letarģijā.
- “Iestrēgšanas” sajūta, nespēja pieņemt lēmumus un rīkoties patstāvīgi.
- Neuzmanība, zemas koncentrēšanās un darba spējas.
Pazīmes veselīgai čakras darbībai:
- Stabilitātes, drošības sajūta, pietiekams enerģijas līmenis.
- Stabilitāte ikdienas dzīvē, ģimenes dzīvē, darbā.
- Veselīgas attiecības ar naudu.
- Pastiprināta ožas maņas dominēšana.
- Salīdzinoši laba veselība.
- Zināma apmierinātība ar sevi un pasauli.
- Veselīgs pieticīgums un sajūta, ka esi “savā vietā”.
muladhāra, mooadhara, pirmā čakra, čakras, stabilitāte, drošība, dzīve, nedrošība, jogas teorija, instinkti, seksualitāte, garīgums, garīga atmošanās, elle, debesis, apskaidrība, levitēšana, seksuālā veselība, Satjananda, Kundalinī
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating