5 Prāna Vayus
Runājot par mūsu ķermeni, tajā eksistē atsevišķas prānas formas ar konkrētu atrašanās vietu un konkrētam funkcijām. Jogas tekstos pieminētas vismaz 10 šādas prānas, sauktas arī par Prana Vayus, jeb prānas vējiem. Ar pieciem svarīgākajiem prānas vējiem, Pancha Vayus tagad iepazīsimies.
Šīs 5 prānas atrodas gan prāniskajā, gan mentālajā un arī fiziskajā apvalkā, un līdz ar to ietekmē mūs gan mentāli, gan fiziski, gan enerģētiski. Starp citu vārds vayu no sanskrita tulkojams kā spēks, kas visu laiku ir kustībā, gluži kā vējš.
Prānas iemājo ķermenī 4. attīstības mēnesī tam vēl esot mātes vēderā, un tad seko dvēseles iemiesošanās process. Jāatgādina, ka Prānas pakāpeniski mūs pamet nāves brīdī. Šie procesi skaidri pierāda to, ka šīs prānas ir ar augstu inteliģenci, proti, tas ir inteliģentas enerģijas formas. Jāpiezīmē, ka šīs pranas ir ne tikai “inteliģentas”, bet uzglabā arī mūsu karmisko atmiņu no iepriekšējām dzīvēm. Arī šo apgalvojumu pierāda, tas, ka katrs cilvēks un pat dvīņi piedzimst ar atšķirīgām prasmēm, prāta spējām un enerģijas līmeni.
Ķersimies klāt visām 5 pamatprānam – Prāna, Apāna, Samāna, Udāna un Vjāna.
Prāna
Saukta arī par Prāna Vayu, lai to atšķirtu no parastā prānas jēdziena lietojuma. Fiziskā ķermeņa ietvaros tā atrodas starp diafragmu un kaklu, kustības virzienā uz augšu. Atbild par plaušu un sirds darbību un elpošanu. Ja jūsu sirds un elpošanas sistēma darbojas nevainojami, ziniet, prāna vayu darbojas pēc pilnas programmas. Tāpēc esiet gatavs garam un aktīvam mūžam!
Šī prāna izpaužas arī psihiskajā līmenī, kā drosme, varonība, spēks un laba sirds. Prāna vayu ir ciešā kontaktā ar mūsu dvēseli, kas pēc jogas tekstiem mūsu ķermenī mājo tieši sirds apvidū. Traucētas prānas vayu darbības rezultātā cilvēks var piedzīvot sirds un plaušu darbības traucējumus, zemu enerģijas līmeni, mentālus traucējumus, var aktivizēties negatīvās tendences. Prakses prāna vayu stiprināšanai – jebkura Prānajama.
Apāna
Ķermenī koncentrēta apvidū starp nabu un ķermeņa lejasdaļu, plūst virzienā uz leju. Saistīta ar dažādiem izvades sistēmas nodrošinošajiem orgāniem – nierēm, urīnpūsli, dzimumorgāniem. Starp citu, Apāna ir tā prānas forma, tas spēks, kas nodrošina bērna iznākšanu no mātes miesām, protams, ne bez pašās mātes aktīvas līdzdalības. Šī ir visrupjākā prānas forma un ir samērā viegli sajūtama. Atbild par visa liekā izvadīšanu no ķermeņa, ne tikai runājot par fiziskām lietām, bet arī mentālām un psiholoģiskām. Spēja piedot un nepieķerties nepatīkamām domām un pārdzīvojumiem ir šīs prānas kvalitāte, jo arī šāda veida atmiņas un pārdzīvojumi ir atkritumi, no kuriem ieteicams tiek vaļā.
Apana atbild un ietekmē arī dzimumdzīves funkciju, nodrošina atbilstošus fizioloģiskos procesus. Līdz ar to, traucējumi šīs prānas darbībā var izpausties, kā izvades funkciju vai dzimumdzīves funkciju traucējumi. Jāpiebilst, ka ar speciālām jogas praksēm, iespējams stimulēt šīs prānas kustību un aktivitāti, tādējādi novēršot traucējumus. Pazīstamākās prakses ir Moolabandha, Ashwini un Vajroli mudras.
Negatīvas emocijas un nospiedošas domas, sajūta, ka gravitācijas spēks tevi nospiež, dzīve šķiet smaga, – tās visas ir Apānas vēju darbības traucējumu pazīmes. To izsauc piesārņotais ķermenis, proti, nav notikusi attīrīšanās vai liekā izvadīšana fiziskajā un mentālajā līmenī. Rezultāts ir jau pieminētā letarģija, nomāktība, smaguma sajūta. Šo prānas deficītu ļoti labi risina jebkura regulāri praktizēta dinamiskā un enerģizējošā Prānajamas tehnika.
Samāna
Nākamā prāna atrodas nabas-diafragmas apvidū un tiešā veidā atbild par gremošanas un ķermeņa siltuma regulēšanu. Tulkojumā – sabalansējošā prāna, un tieši tāds ir tās uzdevums, atrodoties starp divām pretējam prānam – Apānu un Prānu. Samānas kustība ķermenī ir horizontāla, no labās puses uz kreiso. Prāna enerģizē visus svarīgākos gremošanas orgānus – kuņģi, aizkuņģi, aknas, liesu un zarnas. Starp citu, šo prānu ir iespējams sajust fiziski – saberzējiet rokas apmēram 10 sekundes, un tad ar labo plaukstu aizsedziet vēderu nabas apvidū, bet kreiso plaukstu turiet aiz labās. Aizveriet acis un koncentrējieties uz sajūtām nabas apvidū. Pirmkārt, jutīsiet siltumu, un ja būsiet mazliet vērīgāks sajutīsiet vieglu pulsāciju un “elektrizējošas trīsas”. Ja nesanāk, atkārtojiet un paberzējiet rokas līdz tās ir pavisam siltas. Nabas apvidus ir ļoti būtisks centrs, jo nabas līmenī mugurkaulā atrodas čakra Manipura, kas ir prāniskais centrs mūsu organismā.
Mentālajā līmenī atbild par dažādu notikumu psiholoģisku “sagremošanu” un pieņemšanu, kā arī pārstrādi un atlaišanu. Ļoti daudziem cilvēkiem stresa rezultātā pasliktinās apetīte vai taisni otrādi – pieaug rijīgums, – tas ir tiešs Samana vayu deficīta rezultāts. Arī tad, ja jums ir tendence “uzkārties” uz kādiem nepatīkamiem, bet kādreiz arī patīkamiem notikumiem (jā, nezinu, vai esat pamanījuši, bet arī pārlieku patīkami notikumi mūsos rada “uzkārienu”!!!), tad ziniet, priekšā darbs ar Samana vayu. Labākās prakses – Uddiyana bandha, Agnisara kriya, Nauli un Bhastrika Prānajama.
Vēl viena mums labi zināma funkcija, ko tiešā veidā ietekmē Samana vayu ir mūsu temperatūra. Kad esam nosaluši, tad šī prāna aktivizējas un nodrošina mūsos iekšējo temperatūru dzīvības uzturēšanai.
Iebraucot ezotērikas lauciņā, droši vien esat dzirdējuši par Himalajos dzīvojošajiem mūkiem, kas sēž sniegā un žāvē tiem virsū uzklātos slapjos palagus. Par palagu žāvēšanu nezinu, bet, lai dzīvotu un izdzīvotu Himalaju kalnos, kur temperatūrā cauru gadu mēdz būt zem nulles, ir jāpārvalda zināmus spēkus sevī, un tieši Samana vayu ir prāna, ko šie cilvēki iemācās perfekti pārvaldīt. Rezultātā ārējie apstākļi tos praktiski neietekmē, Samana nodrošina konstantu dzīvībai draudzīgu temperatūru organismā. Cilvēks, kas perfekti pārvalda Samana vayu izceļas arī ar ilgu mūžu un nenovecojošu ķermeni.
Udāna
Atbild par ekstremitāšu darbību, kā arī ir okupējusi kakla un galvas apvidu. Regulē arī maņu orgānu darbību. Tātad, rokas, kāju un galvas darbība ir cieši saistīta ar Udana vayu. Atbalsta prānu pie elpošanas procesa, kā arī nodrošina gremošanas, siekalu rīšanas, spļaušanas funkciju. Bet pamatā tā ir maņu funkciju nodrošināšana – smarža, garša, redze, tauste un dzirde. Šīs visas funkcijas ir Udanas pārziņā. Arī gravitācijas pārvarēšanas nodrošināšana ejot, skrienot ir Udanas darbs. Viegluma izpausme vai pat gravitācijas mazināšanās ir Udanas Vayu darbības kvalitātes rādītājs. Mentālajā līmenī šī prānas forma nodrošina prāta lietderīgu darbību, skaidru un pārliecinošu runātprasmi. Udana nodrošina mūsu rupjā un smalkā ķermeņa mijiedarbību.
Udanas kustība ir spirālveida, roku un kāju, kā arī kakla un galvas apvidū. Meditācija stāvoklī šī prāna praktiski apstājas, jo gan roku, gan kāju, un arī galvas kustība nenotiek. Apstājoties prānas kustībai, apstājas arī fiziskais un arī mentālais apvalks. Šāds stāvoklis noved pie “iekšejā klususma” īstas meditācijas.
Udanas vayu darbības traucējumi var izpausties, kā grūtības fokusēt prātu, skaidri domāt, normāli gulēt, sakarīgi runāt. Arī zems gribasspēks un entuziasma trūkums ir Udanas deficīta pamatā.
Prakses, ko iesaka jogas skolas Udanas stiprināšanai ir – dažādas meditācijas, Jalandhara bandha, jogas Āsanas saistītas ar galvas un kakla rajona aktivizēšanu, piemēram, mums jau pazīstamā galvas, plecu apļošana arī stāvēšana uz galvas vai “svecīte”.
Vjāna
Vissmalkākā no visām prānas formām, kas izplatās gaismas ātrumā pa visu ķermeni, stiprinot pārējo prānu darbību. Ja kāda no prānam iziet no ierindas, tad Vjāna nāk palīgā. Mums labi zināmais “otrās elpas” fenomens ir nekas cits, kā Vyana vayu triks, kad šī prāna nāk palīgā kādai no 4 pārējām Prānam un papildina šīs prānas patērētās rezerves. Protams, vēlāk šo prānu krājumi ir obligāti jāatjauno.
Vyana atbild par dažādu organisma impulsu nodošanu smadzenēm, muskuļu un nervu sistēmas darbību, rada zosādu. Psihiskajā līmenī Vjāna atbild par apziņas funkciju un prāta darbību dažādos režīmos. Aktivizējoties šai prānas formai, prāts var darboties maksimālā kapacitātē, teju vai pārdabiskas uztveres režīmā. Vyana nodrošina visa mūsu organisma kopā saturēšanu šūnu līmenī. Vyana ir cieši saistīta arī ar mūsu garīgo izaugsmi.
Prānu krasas
Katrai no šīm prānam ir sava noteikta krāsa vai tonis, vai pat formas, ko iespējams novērot pēc intensīvas Prānajamas sesijas aizvērto acu priekšā Chidakashā jeb apziņas telpā. Kas rada šo krāsu? Krāsa rodas fotonu emisijas rezultātā, kad elektroni, jeb elektriski lādētas daļiņas maina enerģijas kvantitāti, proti, atdod enerģiju, kopā ar enerģiju izmestas tiek arī krāsas un gaisma, jeb precīzāk – krāsa, gaisma un forma ir enerģijas izpausme. Tā ir tīra fiziska, nekā ezotēriska. Uzmanīgi vērojot un attīstot šo iekšējo redzi, saukt arī par trešo aci, šos procesu iespējams novērot un saprast, kura Prana dotajā brīdī dominē.
Prāna vayu ir asinssarkanā krāsā, arī rubīna tonī. Apana – balti sarkanā krāsā. Samana, kaut kas starp piena un mirdzoša kristāla toni. Udana – pelēka, pelnu krāsa. Vyana – gaismas staru krāsā, jeb dzeltenīga.
Ja viss 5 pamatprānas ir sabalansētas un tādas tās kļūst regulāras Prānajams praktizēšanas rezultātā, cilvēks neslimo un ir konstanti sveiks un vesels, visas organisma sistēmas funkcionē optimālā režīmā. Vēl vairāk – cilvēks var apgūt Prāna vidya praksi un nodarboties ar sevis un apkārtējo ārstēšanu ar prānas palīdzību.
prāna, pranajama, samana, apana, udana, vjāna, smalkais ķermenis, enerģijas ķermenis, Prana vayu, Prāna, Samana, Udana, Samana, Vyana, Moolabandha, Ashwini, Vajroli mudra, dzimumdzīves traucējumi, Manipura, psiholoģija, ilgs mūžs, vieglums, meditācija, Prānajama, Prānu krāsas, Prāna vidya, dzīvība, īstā joga, enerģija
Discover more from SoHam joga.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Average Rating